زیرساخت‌ها برای پیوستن به دولت الکترونیک آماده است

0

نشست خبری “کارنامه دولت الکترونیکی کشور” صبح امروز با حضور ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در محل وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات برگزار شد.

نشست خبری “کارنامه دولت الکترونیکی کشور” صبح امروز با حضور ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در محل وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات برگزار شد.

به گزارش شنبه پرس در ابتدای این نشست باقری به ارائه گزارش عملکرد دولت الکترونیک پرداخت.

او با اشاره به سرعت پیشرفت دولت الکترونیک در سازمان‌ها، گفت:« سازمان‌های زیادی به دولت الکترونیک متصل شده‌اند، اما ارائه‌دهنده خدمت نیستند. تمام زیر‌ساخت‌های دولت الکترونیک آماده است منتها یا دستگاه‌ها تمایل ندارند به دولت الکترونیک بپیوندند یا اراده لازم را ندارد.»

باقری افزود:« هیچ دستگاهی نیاز به طراحی زیر ساخت‌ها ندارد؛ چرا که یک زیر ساخت یکپارچه مهیا شده که دیگر نیاز به اپلیکشن مجزا برای سازمان‌ها نیست.»

در ادامه ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت:« در دو سال گذشته تلاش شده دستگاه‌های کشور، آمادگی لازم را برای بپوستن به دولت الکترونیک پیدا کنند. درحال حاضر تمام زیرساخت‌‌ها آماده است تا سازمان‌ها به دولت الکترونیک به طور کامل متصل شوند و ارائه دهنده خدمت باشند.»

او ادامه داد:« مردم باید از سازمان‌ها مطالبه‌گری داشته باشند تا دستگاه‌ها به در دولت الکترونیک تمایل پیدا کنند.»

ناظمی افزود:« دولت الکترونیک موجب ایجاد شفاف‌سازی می‌شود. بزرگترین شاخص دولت الکترونیک شهروندمحوری است که باید مد نظر قرار بگیرد.»

او ادامه داد:« در حال حاضر تغییر نگرش نسبت به دولت الکترونیک و فرهنگ‌سازی بسیار ضروری است. هم‌اکنون بسیاری از دستگاه‌ها سرویس‌گیرنده هستند، اما برای ارائه سرویس مشارکت نمی‌کنند. به ویژه بیشترین استعلام‌ها به قوه قضاییه و ناجا برمی‌گردد که متاسفانه پاسخ داده نمی‌شود؛ اما در کل شاهد بهبود وضعیت کشور در شاخص‌های دولت الکترونیک هستیم.»

نبود هم‌خوانی بین سازمان‌های دریافت‌کننده و ارائه دهنده خدمات

در ادامه رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران آمار و ارقامی در رابطه با بیشترین دستگاه‌های سرویس‌دهنده و دریافت کننده ارائه داد و گفت: « درحال حاضر ۴۵ دستگاه خدمات‌دهنده هستند درحالی که سرویس‌های گیرنده ۱۱۱ دستگاه بوده است. مجموع تعداد تراکنش‌ها در اردیبهشت سال جاری۵۵ میلیون ۵۷۸ هزار تراکنش بین دستگاه‌های دولتی بوده. بیشترین دستگاه‌ سرویس‌دهنده در درجه اول ثبت احوال است که با  ۲۴میلیون و۵۷۱ هزارسرویس، ۴۴درصد از کل استعلام‌ها را به خود اختصاص داده. وزارت ارتباطات با ۱۷میلیون بار در دجه دوم قرار دارد و رتبه سوم متعلق به وزارت اقتصاد و مجموعه دستگاه‌های زیر ربط آن با هشت درصد از کل استعلام‌ها بوده. رتبه اول برای دریافت‌کنندگان سرویس، مردم هستند که 27 درصد از کل داده‌ها را شهروندان دریافت می‌کنند. درجه دوم  بانک مرکزی با 16 درصد از کل داده‌های دریافت شده است و  درجه سوم متعلق به وزارت صنعت با هشت درصد از کل استعلام‌های دریافتی است. نکته حائز اهمیت این است همخوانی زیادی بین سازمان‌هایی که داده دریافت می‌کنند با سازمان‌هایی که داده ارائه می‌کنندف وجود ندارد.»

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.