استارتاپ‌های حوزه آب و خشکسالی فعال‌تر می‌شوند

تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی حوزه آب و خشکسالی، مورد ارزیابی قرار گرفت

0

در راستای اجرای برنامه آینده‌نگاری علم و فناوری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی حوزه آب و خشکسالی در حوزه‌های فعالیت، فناوری‌ها و مدل‌های کسب و کاراستارتاپ‌های جهانی مورد ارزیابی قرار گرفت

به گزارش شنبه پرس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در راستای اجرای برنامه آینده‌نگاری علم و فناوری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی حوزه آب و خشکسالی در حوزه‌های فعالیت، فناوری‌ها و مدل‌های کسب و کار استارتاپ‌های جهانی مورد ارزیابی قرار گرفت.

در فاز اول از اجرای این طرح به محورهایی از جمله مدیریت پسماند، ورزش و سلامت جسمی، مدیریت آلودگی هوا، کشاورزی ومدیریت آب و خشکسالی پرداخته شد. سرفصل‌های سلامت دیجیتال، خدمات اجتماعی، کالاهای زودمصرف، انرژی، گردشگری، خودرو، بیمه وآموزش نیز از دیگر مواردی بود که در طرح بررسی تجربیات جهانی استارتاپ‌ها مورد توجه و نقد قرار گرفت.

مطرح شدن فرصت‌ها و چالش‌های کلیدی حوزه مدیریت آب و خشکسالی

در این گزارش موضوع چالش‌ها و فرصت‌های کلیدی حوزه مدیریت آب وخشکسالی نیز مطرح و به محورهایی از جمله محدود بودن منابع آب شیرین و ضررهای محیط زیستی، راهکارهای موجود برای تامین آب مانند آب شیرین کن‌های صنعتی،عدم دسترسی به آب سالم و تصفیه شده لوله کشی در بسیاری از مناطق محروم و هدر رفت بالای آب به دلیل عدم مصرف صحیح و یا عدم آگاهی از میزان آب مصرفی در فعالیت های مختلف روزمره،کشاورزی و صنعتی پرداخته شد.

پیچیدگی مدیریت شبکه آب‌رسانی شهری و روستایی به دلیل گستردگی شبکه، عرضه وتقاضای غیر پایدار، خرابی‌های سیستم، از دست رفتن حجم قابل توجهی از آب‌های آشامیدنی لوله کشی به دلیل نشتی‌های جزئی و یا پنهان لوله‌های انتقال آب و افزایش حساسیت افراد جامعه به کیفیت آب از دیگر عناوین چالش‌ها و فرصت‌های مطرح در این حوزه است که مورد بررسی قرار گرفت.

محورهای افزایش مصرف آب‌های بسته‌بندی در محل کار، باشگاه‌های ورزشی و مکان‌های عمومی که هزینه و اثرات منفی زیست محیطی بالایی دارد و هدر رفتن حجم زیادی از آب‌های با قابلیت استفاده مجدد به دلیل ورود مستقیم به سیستم‌های فاضلاب شهری نیز از جمله چالش‌ها و فرصت‌های موجود در حوزه مدیریت آب و خشکسالی است.

زنجیره فعالیت‌های استارتاپی حوزه مدیریت آب و خشکسالی شامل آنالیز، تصفیه و بهسازی آب شرب لوله کشی، پایش و مدیریت مصرف آب، مدیریت آب‌رسانی شهری و روستایی، تصفیه فاضلاب‌های خانگی و صنعتی، تامین نیاز به آب با روش‌های جایگزین و تامین آب شرب برای مناطق محروم و فاقد دسترسی به آب سالم می‌شود .

سند توسعه فناوری‌های آب و خشکسالی دریچه‌ای روبه پیشرفت

با توجه به بررسی تجارب جهانی انجام شده در این گزارش، سند توسعه فناوری‌های ستاد آب وخشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که با مشارکت صاحب نظران و متخصصان تهیه شده است و مبنای اقدامات توسعه فناوری و دانشی قرار گرفته عمده تجارب موفق جهانی این مطالعه را شامل می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.