چهار پیشنهاد اجرایی دانش بنیان ها برای رونق تولید

1

جمعی از فعالان دانش بنیان در خصوص راهکارهای ایجاد رونق در تولیدات کشور را در چهار محور کلی اعلام کردند.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشکل های دانش بنیان ایران، جمعی از فعالان حوزه دانش بنیان با تلاش و همفکری اعضای خود راهکارهایی در چهار محور کلی شامل ضرورت تعریف مفهوم “ساخت ایران” در کشور ، ایجادزیرساخت های ضروری در خصوص شرکت های دانش بنیان و فناور، یکسان سازی نرخ ارز و منع بخش دولتی برای ورود به بازار رقابتی بخش خصوصی در جهت توسعه و رونق تولیدات داخلی پیشنهاد کردند.

رقابت دولتی ها با بخش خصوصی

حضور دولتی ها در بازار، رقابت را برای شرکت های بخش خصوصی دشوار ساخته است، محمدرضا کمپانی عضو مجمع تشکل های دانش بنیان ایران با بیان این مطلب، گفت: صنایع هایتک نیازمند صرف هزینه های بالایی برای تحقیق و توسعه هستند تا با تکیه بر دانش و فناوری روز به تولید بپردازند.

وقتی دولت وارد بازار می شود با خیال راحت هزینه های بالایی برای تحقیق وتوسعه انجام میدهد بدون اینکه انتظاری برای بازگشت سرمایه داشته باشد. ولی بخش خصوصی هزینه های سرسام آور تحقیق وتوسعه را در قیمت تمام شده لحاظ میکند در اینجا یک شکافی ایجاد میشود که در نهایت امکان رقابت را برای بخش خصوصی دشوار یا غیرممکن می سازد.

ایجاد و توسعه آزمایشگاه های مرجع

ایجاد زیرساخت های لازم برای رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان و فناور از دیگر نکاتی که رونق تولید را به دنبال خواهد داشت. کمپانی، افزود: ایجاد و توسعه آزمایشگاه های مرجع در کشور برای نظارت های فنی حایز اهمیت بالایی است در حال حاضر تعداد آزمایشگاه های مرجع در کشور کم است و حتی تاییدیه 17025 جهانی را ندارند و همین مسئله مشکلاتی برای صادرات ایجاد میکند.

عضو هیات مدیره و دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی دولت وظیفه دارد جهت رونق بخشیدن به تولید، این زیرساخت ها را در اختیار بخش های خصوصی و تولیدی قرار دهد تا در کوتاه ترین زمان محصول تولید شده تاییدات فنی را دریافت کند.

تعریف عبارت “ساخت ایران

تا زمانیکه طبق یک تعریف واضح و روشن مشخص نباشد ساخت ایران به چه کالاهایی اطلاق می شود بسترهای حمایتی موثری ایجاد نخواهد شد. این عضو هیات مدیره مجمع تشکل های دانش بنیان با بیان این مطلب گفت: متاسفانه تاکنون عبارت ساخت ایران تعریف نشده است. این وظیفه ای است که به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا این تعریف را برای کل صنایع انجام دهد.

او با اشاره به الگوهای جهانی که برای تعریف تولیدات داخلی یک کشور وجود دارند، افزود: برای مثال در آمریکا 30 درصد تجهیزات و قطعات و 20 درصد دانش و علم آن کالا باید در خاک آمریکا تولید شده باشد یا در اروپا 50 درصد قطعات باید تولید داخلی باشد تا مورد حمایت به عنوان کالای ساخت اروپا قرار گیرد. در خاور دور مانند ژاپن و کره و حتی چین نیز دستورالعمل هایی برای تشخیص کالای تولید کشورشان دارند که میتوانند الگوهای مناسبی برای ما باشند.

کمپانی با تاکید بر اینکه تعاریف متداول برای “دانش بنیان” کمکی به تعریف مفهوم “ساخت ایران” نمی کند، افزود: تعاریف موجود، شرکت های دانش بنیان را شناسایی می کند ولی به نوع و روش های تولید توجه ندارد یا زاویه نگاهشان به تولید صحیح نیست زیرا یک محصول و کالا باید بخش عمده قطعات و تجهیزاتش یا درصد مشخصی از آن تولید داخل باشد تا علاوه بر بحث اقتصادی بتواند نیروی انسانی کشور را فعال کرده و اشغالزایی کند.  در حالیکه اکنون اگر شرکتی دانش بنیان باشد، می تواند به علم و دانش فنی رسیده باشد ولی محصول و قطعات را در خارج از کشور تهیه کند.

یکسان سازی قیمت ارز

دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی یکی از مهمترین راه های رونق تولید را یکسان سازی قیمت ارز دانست و خاطرنشان ساخت: تعیین این نرخ واحد فارغ از رقم و قیمت آن باید از سوی بانک مرکزی که آشنا به بازار است تعیین شود. مهم ترین و مهم ترین فایده این اقدام، فراهم ساختن امکان برنامه ریزی برای صاحبان صنایع است و همینطور امکان مقایسه قیمت واردات یک کالا و تولید آن در داخل نیز میسر می شود.

چند نرخی بودن نرخ ارز بیشترین لطمه را به تولیدکنندگان کشور وارد کرده است به خصوص زمانیکه در بازار آن کالا هم با ارز رسمی و هم ارز نیمایی وارد کشور شود که در این صورت می تواند به تولید کننده داخلی ضربه وارد کند.

کمپانی در نهایت تاکید کرد: ارائه تولیدات داخلی با قیمت منصفانه به مجاب کردن دولت برای خرید کالای داخلی و رونق تولید کمک می کند.

این قید قیمت منصفانه بسیار اثرگذار است؛ در کشور مسئولین با توجه به محدودیتهای ارزی میل به خرید کالاهای تولید داخل دارند، ولی متاسفانه برخی از تولیدکنندگان قیمت ها را به قدری بالا بردند که انگیزه ای برای خرید این محصولات باقی نگذاشتند. بنابراین رونق تولید نیازمند همتی دوجانبه از سوی تولید کنندگان داخلی و دولت است.

۱ دیدگاه
  1. انتشارات مبتکران می‌گوید

    اگر سیاست ها و دلال بازی های اجازه بده تولید رونق میگیره.

    انتشارات مبتکران

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.