طرح «حمایت‌های همگرا» از بازی‌سازها تعریف می‌شود

معاون آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای عمده چالش‌های مهم این حوزه را نام برد

0

محمد حاجی‌ میرزایی: «فرآیند حمایت‌های همگرا از آبان ماه سال جاری آغاز می‌شود و برای اجرای این طرح با تمام بخش‌های دخیل در حال مذاکره هستیم تا از موازی‌کاری در این حوزه جلوگیری شود و همه نهادها سیاست واحدی در این زمینه اتخاذ کنند.»

معاون آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، کمبود نیروی انسانی و بالا بودن هزینه‌های تهیه تجهیزات را از چالش‌های مهم این حوزه نام برد و گفت: «علاوه بر آن مشاهده می‌شود که نهادهای مختلف اقدام به حمایت از فعالان این عرصه می‌کنند که برای همگرا کردن این حمایت‌ها طرح «حمایت‌های همگرا» را تعریف کردیم تا در آن بر اساس عملکرد شرکت‌ها از آنها حمایت‌ها کنیم.

محمد حاجی‌میرزایی، معاون آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به تعداد شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌سازی، گفت: «به طور کلی 100 شرکت در کشور در حوزه بازی‌سازی فعال هستند و 200 تیم بازی‌سازی نیز تشکیل شده است که تاکنون به صورت رسمی در قالب شرکت و یا موسسه در این حوزه به ثبت نرسیده‌اند.»

به گفته او، 20 درصد از 100 شرکت ایجاد شده توانستند مراحل دانش‌بنیان شدن را طی کردند و حدود 25 درصد نیز مراحل دانش‌بنیان شدن را طی می‌کنند. حاجی میرزایی متوسط سالانه تولید بازی‌های رایانه‌ای را در کشور 20 عنوان بازی اعلام کرد و ادامه داد: «از این میزان به نظر می‌رسد که یک چهارم آنها منجر به درآمدزایی برای تولیدکنندگان بازی می‌شود.»

حاجی‌میرزایی در خصوص بازی‌های رایانه‌ای تولید شده در کشور خاطرنشان کرد: «حدود 10 درصد بازی‌های ویدئویی را در کشور بر روی موبایل و کامپیوتر داریم که درصد خوبی نیست و درصدد هستیم با حمایتی که از بازی‌سازها صورت می‌گیرد این میزان را افزایش دهیم.»

 

چالش‌های ساخت بازی‌های رایانه‌ای

معاون آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای یکی از چالش‌های حوزه بازی‌های رایانه‌ای را دسترسی به تجهیزات مورد نیاز این حوزه عنوان کرد و گفت: «با تغییراتی که در نرخ ارز رخ داد برای بسیاری از شرکت‌ها یا استارتاپ‌های این حوزه بسیار سخت شده است تا تجهیزات خود را به روز کنند؛ هزینه اولیه تولید آنها گران شده و نیاز است نهادهای مختلف در قالب کمک و یا وام‌های کم بهره به این شرکت‌ها کمک کنند تا این شرکت‌ها تجهیز شوند.»

او کمبود نیروی انسانی در زمینه بازی‌سازی را از دیگر چالش‌های این حوزه دانست و یادآور شد: «ما هنوز رشته دانشگاهی به نام «بازی‌سازی» در دانشگاه‌های کشور نداریم از این رو برای جبران این کمبود، برنامه دوساله‌ای در بنیاد تدوین کردیم تا بتوانیم نیروی انسانی متخصص مورد نیاز را تربیت کنیم.»

حاجی میرزایی در این باره توضیح داد: «در همین راستا سعی کردیم دوره‌های آموزش حرفه‌ای را برگزار کنیم و با ارتباطاتی که با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم داریم سعی خواهیم کرد اعتبار مدارک این دوره را تامین کنیم و بتوانیم نسل جدیدی از نیروهای انسانی را با استانداردهای بالاتر تربیت کنیم.»

او اضافه کرد: «بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه اعتقاد دارند نیروی انسانی در این حوزه کم است و یکسری از افرادی که در این زمینه با شرکت‌ها همکاری دارند بعد از 2 سال فعالیت اقدام به مهاجرت می‌کنند و این آموزش‌ها می‌تواند در ترمیم نیروی انسانی مورد نیاز کمک کند.»

 

بازی‌سازی از پردرآمدترین‌های صنایع هنری

حاجی‌میرزای با تاکید بر اینکه گردش مالی این حوزه به گونه‌ای است که جز پر درآمدترین حوزه صنایع هنری است، گفت: «علاوه بر آن اشتغال‌پذیری بالایی دارد و با توجه به پتانسیل‌هایی که در جوانان کشور وجود درد اگر از آنها حمایت بیشتری صورت گیرد و آموزش‌های حرفه‌ای‌تری ارائه شود قادر به افزایش گردش مالی در این حوزه هستیم.»

 

لزوم یکپارچهسازی حمایت از بازی‌سازها

معاون آموزشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، با اشاره به حمایت نهادهای مختلف از شرکت‌های فعال در این حوزه، یادآور شد: «نهادهایی چون اداره رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت‌هایی از فعالان حوزه بازی‌سازی انجام می‌دهند و نیاز است همگرایی در ارائه این حمایت‌ها است.»

او ادامه داد: «بر این اساس، امسال طرح “حمایت‌های همگرا” را برای حمایت از شرکت‌های بازی‌ساز تعریف کردیم و در آن از همه مجموعه‌ها و تیم‌های فعال در این عرصه درخواست کردیم تا در سامانه‌ای ثبت‌نام کنند و درجه‌بندی می‌شوند و بر اساس عملکرد آنها حمایت‌ها ارائه خواهد شد.»

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه در این برنامه تلاش می‌شود همه حمایت‌های نهادهای مختلف همگرا شوند اضافه کرد: «فرآیند حمایت‌های همگرا از آبان ماه سال جاری آغاز می‌شود و برای اجرای این طرح با تمام بخش‌های دخیل در حال مذاکره هستیم تا از موازی‌کاری در این حوزه جلوگیری شود و همه نهادها سیاست واحدی در این زمینه اتخاذ کنند.» در ادامه او ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح همه حمایت‌ها از طریق یک کانال ارائه شود.

 

صادرات بازی به بازارهای جهانی

او در ادامه توضیح داد: «در زمینه بازی‌های موبایلی پیشرفت‌های خوبی داشتیم به گونه‌ای که 10 شرکت بازی‌ساز کشور درآمد خوبی در این حوزه کسب کردند ضمن آنکه 5 شرکت نیز توانسته‌اند محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کنند.»

معاون آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه روند صادرات بازی‌های رایانه‌ای داخلی رو به رشد است، بیان کرد: «صادرات محصولات دیجیتال نسبت به سایر کالاها راحت‌تر است به گونه‌ای که تولیدکنندگان این محصولات می‌توانند در فروشگاه‌های دیجیتالی، کالای خود را ثبت کنند.» به گفته این مقام مسئول، بسیاری از بازی‌ها منتشر می‌شود ولی درآمد ندارند. بازی‌های رایانه‌ای صادراتی محصولاتی هستند که بتوانند درآمد برای صاحب کالا کسب کنند.

او دلایل موفقیت برخی بازی‌ها در فروش را استفاده از عناصر فرهنگی کشور و عدم تقلیدی بودن آن دانست و گفت: «بازی‌هایی که تقلیدی از سایر بازی‌های موجود نباشند و حرف تازه‌ای داشته باشند، در بازارهای بین‌المللی می‌توانند حضور داشته باشند؛ چراکه برای خریداران جذابیت دارند.»

دبیر بخش بازی‌های رایانه‌ای جشنواره ایران ساخت ادامه داد: «بر اساس تجربیات بازی‌هایی که با تم ایرانی- اسلامی ساخته می‌شوند و یا حاوی عناصر فرهنگی کشور باشند در بازارهای جهانی از موفقیت بیشتری نسبت به سایر بازی‌ها برخوردار هستند.»

 

رقابت ملی بازی‌سازها در یک مسابقه

دبیر بخش بازی‌های رایانه‌ای جشنواره ایران ساخت با اشاره به برگزاری این جشنواره، گفت: «این جشنواره با اهدافی چون ساخت و تولید محتوا بومی و حمایت از خدمات و تولیدات و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برگزار می‌شود و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در بخش بازی‌های ویدئویی با این جشنواره همکاری دارد.»

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه در این جشنواره بازی‌های کامپیوتری و موبایلی پذیرش می‌شوند، خاطر نشان کرد: «متقاضیان تا 15 آبان ماه جاری فرصت دارند تا نسبت به ارسال آثار خود اقدام کنند. در نیمه دوم آذرماه داوری‌ها توسط گروهی از کارشناسان این حوزه در بنیاد انجام خواهد شد و بازی‌های برتر در روز جشنواره معرفی خواهند شد.»

طبق گزارش،‌ به برگزیده بخش بازی‌های رایانه‌ای علاوه بر اعطای دیپلم افتخار، هدیه‌ نقدی به ارزش 12 میلیون تومان و به نفرات دوم و سوم هدیه نقدی هر نفر به ارزش 3 میلیون تومان اعطا می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.