دولت سعی در هموار کردن مسیر استارتاپ‌ها دارد

تصویب طرح نوآفرین مسیر را برای استارتاپ‌ها هموار می‌کند

0

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره نوآفرین، گفت :« اصل این مصوبه با عنوان فواید استارت‌آپ‌ تعیین می‌شود تا این استارت‌آپ‌ها بتوانند فارغ از مسائل مربوط به بیمه و مالیات در زمان مشخص و تا سقف مالی محدودی فعالیت کنند. این مصوبه کمک می‌کند تا استارت‌آپ‌ها بتوانند از حقوق مالکیت فکری هم استفاده کنند.»

 

به گزارش شنبه پرس به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره نوآفرین، گفت :« اصل این مصوبه با عنوان فواید استارت‌آپ‌ تعیین می‌شود تا این استارت‌آپ‌ها بتوانند فارغ از مسائل مربوط به بیمه و مالیات در زمان مشخص و تا سقف مالی محدودی فعالیت کنند. این مصوبه کمک می‌کند تا استارت‌آپ‌ها بتوانند از حقوق مالکیت فکری هم استفاده کنند.»

او افزود:« در رابطه با صندوق‌های خطرپذیر مربوط به استارت‌آپ‌ها، ما مطابق با تجربه جهانی صندوق‌های دولتی را با صندوق‌های خصوصی و آن‌ها را با کسب‌وکارهای نوپا متصل خواهیم کرد، چرا که در غیر این صورت پتانسیل فساد و اشتباه‌ پذیری در این سیستم صندوق‌ها بیشتر می‌شود. ۱۵ مشکل اساسی را بر سر راه توسعه استارت‌آپ‌ها شناسایی کرده‌ایم که مهم‌ترین آن‌ها مسائل مربوط به بیمه و مالیات است. در همین راستا طبق قانون برنامه ششم توسعه دولت می‌توانسته است کسب‌وکارها را از دادن مالیات معاف کند.»

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات:« شرکت‌هایی مشمول این معافیت‌ها خواهند شد که در سه سال اول سقف درآمد آن‌ها بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان نباشد و بعد از سه سال قاعدتا از زیر عنوان استارت‌آپ‌ خارج می‌شود. همچنین برخی دیگر از معافیت‌هایی که برای استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته شده است، در پارک‌های علم و فناوری قابل دسترسی خواهد بود. ما حدود ۱۱۰ مشوق برای این شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم که مشوق‌های مالی کمترین آن‌هاست، چرا که هرچقدر دولت‌ها وابستگی کمتری به مشوق‌های مالی داشته باشند کارایی بهتری خواهند داشت.»

اگر چه شرکت‌های استارت‌آپی در سال‌های گذشته با فراز و فرود بسیاری در کشورمان به رشد و توسعه خود ادامه دادند، اما به نظر می‌رسد که هر چه پیش می‌رویم علاوه بر اینکه نقش آن‌ها در اقتصاد و جامعه پررنگ‌تر می‌شود، مسیر برای پیشرفت آن‌ها نیز هموارتر می‌شود و در این مسیر دولت یازدهم و دوازدهم نشان داده است که همیشه حامی استارت‌آپ‌ها بوده و تلاش می‌کند برای حل مشکلات اساسی خود مانند اشتغال جوانان تحصیل کرده روی استارت‌آپ‌ها حسابی ویژه باز کند. هفته گذشته دولت در مصوبه‌ای ویژه طرحی تحت عنوان نوآفرین را به تصویب رساند که در اصل مسیر را برای افزایش شرکت‌های استارت‌آپی هموار می‌کند و بخش مهمی از چالش‌های این شرکت‌ها در حوزه بیمه، مالیات و جذب سرمایه را برطرف خواهد کرد و به وضعیت اکوسیستم استارت‌آپی در کشور سروسامان می‌دهد.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات درباره تصویب طرح نوآفرین در تویتی نوشت:« باز هم يك خبر خوب؛ طرح ‎نوآفرين امشب در دولت تصويب شد. يادتونه تو هر جلسه از مشكلات بيمه و ماليات و جذب سرمايه‌گذاري براي استارت‌آپ هايي كه در مراحل اول رشد هستند، مي‌گفتيد و پاسخ مي‌دادم: پيگيرم. ديگه حل شد.»اما آن چیزی که وزیر گفت حل شد، چه بود؟ هيات وزيران در جلسه‌ای، سند توسعه اقتصاد ديجيتالي را با هدف تشويق و حمايت از كسب و كارهاي نوپا در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات به تصويب رساند. براساس اين آيين نامه، كسب و كارهاي نوپا در اقتصاد ديجيتال از مقررات حاكم بر نظام اداري كه براي شركت‌هاي بزرگ مقياس طراحي شده است، مستثني و با مقرراتي ساده‌تر و متناسب با دوره‌گذار مواجه مي‌شوند. در صورت شكست احتمالي، مخاطره تعهدات مالياتي، تامين اجتماعي و … براي اين كسب و كارهاي نوپا كاهش يافته و انگيزه اين شركت‌ها براي آغاز و رسميت بخشيدن به فعاليت‌هايشان تقويت خواهد شد. در اصل طبق این مصوبه با ساماندهي شركت‌هاي نوپا در اقتصاد ديجيتال، امكان ارزيابي و نظارت دولت بر اين كسب و كارها آسان‌تر مي‌شود.

دو مشکلی که حل شد

یکی از چالش‌های شرکت‌های استارت‌آپی به خصوص در زمانی که کوچک بودند، بیمه افراد بود که در مصوبه دولت این چالش حل شد. تا پیش از تصویب نوآفرین از نظر قانونی این فضاها رسمیت نداشتند و به همین دلیل، اختصاص کد بیمه به آن‌ها غیرممکن بود. حالا هر فضای اشتراکی به‌عنوان یک کارگاه در شرکت بیمه شناخته می‌شود؛ مؤسس و هم‌مؤسس استارتاپ می‌توانند در این کارگاه بیمه شوند، سهم بیمه‌شان را دولت پرداخت می‌کند و برای بقیه کارهای حقوقی نیز همین نشانی‌شان رسمیت دارد. علاوه براین جذب سرمایه چالش مهم دیگری بود که به نظر می رسد حالا با مصوبه دولت این مشکل هم تاحدودی برطرف شده است. طبق مصوبه صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت ارتباطات به شرکت‌های سرمایه‌گذارهای خطر‌پذیر (صرفا به شرط سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها) وام خواهد داد و آن ها به حمایت از استارت آپ ها و ارائه تسهیلات و سرمایه‌گذاری خواهند پرداخت.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.