فضای گلخانه‌ای نباید در اکوسیستم استارتاپی ایران ایجاد شود

0

«طرح نوآفرین» پس از یک سال پیگیری وزارت ارتباطات و فناوری در دولت به تصویب رسید تا استارت‌آپ‌های تازه متولدشده مسیر همواری برای رشد داشته باشند. افشین کلاهی رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، تصویب این طرح را مهم ارزیابی کرد. با این‌حال هشدار داد که از ایجاد فضای گلخانه‌ای در اکوسیستم استارتاپی کشور جلوگیری شود.

به گزارش شنبه پرس به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران «طرح نوآفرین» پس از یک سال پیگیری وزارت ارتباطات و فناوری در دولت به تصویب رسید تا استارت‌آپ‌های تازه متولدشده مسیر همواری برای رشد داشته باشند. افشین کلاهی رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، تصویب این طرح را مهم ارزیابی کرد. با این‌حال هشدار داد که از ایجاد فضای گلخانه‌ای در اکوسیستم استارتاپی کشور جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین اتاق ایران در دوره هشتم و همچنین رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان درباره تصویب طرح نوآفرین در دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: «تصویب طرح نوآفرین در دولت دوازدهم گام مهمی در راستای حمایت از استارتاپ‌های کشور محسوب می‌شود.»

کلاهی گفت: «بخش مهمی از معضلات استارتاپ‌های کشور به خلاء قوانین حمایتی و به خصوص حقوقی از استارتاپ‌ها برمی‌گردد که نبود همین قوانین حمایتی باعث می‌شود تا استارتاپ‌ها نتوانند اقدامات لازم مربوط به بیمه، مالیات، جذب سرمایه‌گذار و … را انجام دهند. هدف از اجرای طرح نوآفرین، برطرف کردن مشکلات مربوط به این حوزه‌هاست.»

او در همین راستا افزود: «از زمان مطرح شدن طرح نوآفرین توسط دولت، با برگزاری جلسات مختلف در اتاق ایران و همچنین تشکل‌های دانش‌بنیان تلاش کردیم تا ضمن بررسی کامل آن، نقطه نظرات بخش خصوصی را انتقال دهیم و کمبودهای طرح را جبران کنیم.»

قوانین حمایتی باید تمام استارتاپ‌ها را شامل شود

کلاهی خاطرنشان کرد: « اگرچه اجرای این طرح به‌صورت کلی بسیار مهم و ضروری است، اما درعین‌حال باید مراقب باشیم تا فضای گلخانه‌ای در اکوسیستم استارتاپی کشور ایجاد نشود. با توجه به اینکه استارتاپ‌ها ظرفیت صادراتی، شغلی و درآمدی فراوانی دارند، بنابراین قوانین حمایتی از این کسب‌وکارهای نوین باید به شکلی باشد که همه فعالان این عرصه را شامل شود نه اینکه تنها یکسری از استارتاپ‌ها مشمول قوانین حمایتی شوند و مابقی بدون هیچ حمایتی همچنان درگیر مشکلاتشان باشند.»

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: «عمده چالش کسب‌‍وکارهای نوین همان مشکلاتی است که فعالان اقتصادی در فضای کسب و کار با آن مواجه هستند. تا زمانی که فضای کسب و کار بهبود نیابد، نمی‌‎توان انتظار رونق استارتاپ‌ها را داشت.»

کلاهی همچنین با اشاره به برخی شایعات در خصوص مهاجرت استارتاپ‌ها گفت: « در این خصوص لازم است چند نکته را در نظر گرفت؛ بیشتر استارتاپ‌هایی که در کشور فعال هستند معمولا ایده خود را از استارتاپ‌های خارج از کشور گرفته‌اند که موفق بوده و امتحان خود را پس داده‌اند. بنابراین اینکه صحبت از مهاجرت استارتاپ‌های داخلی داشته باشیم، درست نیست. چون بازارهای آنان در داخل کشور است.»

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.