گزارش شنبه‌پرس از مراسم اختتامیه هفته جهانی کارآفرینی

مراسم اختتامیه هفته جهانی کارآفرینی با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

0

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مراسم اختتامیه هفته جهانی کارآفرینی گفت: ایجاد و تقویت ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای کارآفرینانه، به طور کلی تحت عنوان فرهنگ‌سازی کسب و کار، از مولفه‌های اصلی استراتژی دولت‌ها در توسعه کارآفرینی است.

صبح امروز مراسم اختتامیه هفته جهانی کارآفرینی در سالن ۱۷ شهریور وزارت کار برگزار شد. در این مراسم، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ رحیم سرهنگی، مدیر کل دفتر امور توسعه کارآفرینان و بهره‌وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ رضا ظفریان، دبیر علمی رویدادهای هفته جهانی کارآفرینی در ایران؛ سید باقر فتاحی، عضو هیأت مدیره بانک توسعه و تعاون؛ هاله حامدی‌فر، مدیرعامل سیناژن؛ اصغر نورالله‌زاده، مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید و غلامحسین حسینی‌نیا، رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران سخنرانی کردند.

مراسم با اهداء جوایز به کارآفرینان برتر ادامه یافت و در پایان، پنل تخصصی کارآفرینی بین‌المللی، با حضور روح‌الله رحمانی، معاون نوآوری دیجیکالا و رئیس هیأت مدیره دیجیکالا نکست؛ یوسف قاسمی، مدیر عامل فلامینگو؛ حمید پاداش، عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی و علی زواشکیانی، رئیس هیأت مدیره شرکت پنکو برگزار شد. مدیریت پنل بر عهده میثاق تصوری، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف بود.

محمد شریعتمداری ضمن تبریک هفته بسیج گفت: مهمترین دلایل  بهبود شاخص‌ها هماهنگی‌های بین دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و کارآفرینان کشور است.

وی افزود: ایجاد و تقویت ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای کارآفرینانه، به طور کلی تحت عنوان فرهنگ‌سازی کسب و کار، از مولفه‌های اصلی استراتژی دولت‌ها در توسعه کارآفرینی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: کارآفرینی جوانان با فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ کارآفرینی بسیجی است، چرا که تلاش می‌کنند جامعه‌ای را از توانایی خود بهره‌مند کنند.

شریعتمداری تصریح کرد: راه‌های مقابله با تحریم،‌ توسعه کارآفرینی نوین است و این تنها با شعار حاصل نمی‌شود. البته در همین راستا قدم هایی برداشته‌ایم، ‌برای نمونه در حوزه نانو تکنولوژی و دارویی موفقیت‌هایی حاصل شده، همچنین در حوزه گردشگری کارآفرینان اقدامات قابل توجهی انجام داده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دیدار کارآفرینان با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: در این جلسه رهبر معظم انقلاب بر اکرام کارآفرینان تاکید ویژه داشتند، زیرا اگر جایگاه اجتماعی آنان مورد عنایت قرار گیرد، مشوق بزرگی خواهد بود.

شریعتمداری  اظهار داشت: مصوبه حمایت از کارآفرینان یکی از اقدامات واسطه‌ای دولت است و در این مصوبه پیشنهاد شده ۱۵۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای فعالیت‌های کوچک اقتصادی صادر شود. علاوه بر آن برای تسهیل رفت و آمد به کشورهای دیگر نیز مقدماتی پیش‌بینی شده که به زودی این مصوبه ابلاغ می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مهمترین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارتخانه در حوزه کارآفرینی  اشاره کرد و گفت: ایجاد ۲۶ نهاد” کافه کارآفرینی” توسط کانون‌های کارآفرینی استان‌ها در سال ۹۸ برای رهبری اکوسیستم کارآفرینی استان‌ها توسط خود کارآفرینان ، ارائه مشاوره و خدمات کارآفرینی به ۴۶۳۵ کسب و کار در سال ۱۳۹۸ تاکنون  و راه‌اندازی ۴ بنیاد تخصصی در راستای توسعه کارآفرینی شامل ” بنیاد ملی کارآفرینی تولید محتوای دیجیتال”، “بنیاد ملی کارآفرینی توسعه فناوری (هاب: هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاکچین)”، “بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی “، از جمله محوری‌ترین برنامه‌هایی بوده که در این حوزه به آن اهتمام داشته‌ایم. همچنین ۳۰۹ مرکز مشاوره برای کارآفرینان در کشور راه‌اندازی شده و در سال گذشته ۴ هزار و ۳۳۵  شرکت کارآفرینی از خدمات مشاوره‌ای این مراکز استفاده کرده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اخیراً‌ بنیاد تولید محتوای دیجیتال توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است، گفت: یک شرکت کارآفرینی بخش خصوصی برای توسعه فناوری‌های نو در زمینه هوش‌ مصنوعی، اینترنت اشیاء و بلاکچین (هاب) راه‌اندازی شد، همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه صنایع بزرگ نیز راه‌اندازی می‌کنیم.

در این همایش، غلامحسین حسینی‌نیا، رئیس دانشکده کارآفرینی نیز گفت:‌ در حال حاضر ۱.۸ میلیون جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله در کشور بیکار هستند، اما خوشبختانه شاخص کلیدی اصل کارآفرینی در کشور ما ۵ درصد رشد کرده و رتبه ایران در بین ۵۰ کشور جهان، دهم شده است.

حسینی‌نیا گفت:‌ جوانان ایران علاقه‌مند به فعالیت در زمینه کارآفرینی هستند و تقارن هفته بسیج و هفته کارآفرینی را به فال نیک می‌گیریم و هفته کارآفرینی در واقع به مدت دو هفته طول کشید و دانشجویان دانشکده کارآفرینی با حداقل امکانات توانستند این رویداد را رقم بزنند.

همچنین اصغر نورالله‌زاده، مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید، در این همایش گفت: سال قبل از طریق صندوق کارآفرینی امید تعداد ۱۷۰ شرکت مشاوره کارآفرینی را مورد حمایت قرار دادیم.

وی همچنین گفت: ‌بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه‌ها داریم از کارآفرینان حمایت می‌کنیم و فروشگاه‌های شهرآفرین برای فروش محصول کسب و کارهای کارآفرینان خانگی راه‌اندازی می‌شود.

در پنل تخصصی کارآفرینی بیم‌المللی، درباره لزوم حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی و چالش‌های موجود در این زمینه صحبت شد. افراد حاضر در پنل نیز از تجربه‌های کاری خود در این زمینه صحبت کردند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.