پروداکت تنک تهران؛ پلی به سوی اکوسیستم حرفه‌ای

1

هک رشد مجموعه‌ای از روش‌ها را در اختیار استارت‌آپ‌ها می‌گذارد که بتوانند با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر از روش‌های معمول بازاریابی، رشد موثری در بازار بدست آورند.

مدیران محصول، افرادی هستند که در بین کسب‌وکار، مشتری و فناوری قرار گرفته و با توانایی تفکر و ارتباط ساختارمند مؤثر استارت‌آپ‌ها را به سمت رشد و موفقیت هدایت می‌نمایند. نقش مدیرمحصول در اکوسیستم استارت‌آپی ایران بسیار نوپا است و هنوز تعریف مشخصی از وظایف و توانایی‌های این نقش در ایران بوجود نیامده‌است. رویداد پروداکت‌تنک از سال ۲۰۱۰، جهت اشتراک تجربیات و شبکه‌سازی بین مدیران محصول آغاز شد و هم‌اکنون در بیش از ۱۵۰ شهر در سراسر جهان در حال برگزاری است. پروداکت‌تنک تهران به همت تیم مدیریت محصول اسنپ‌تریپ و با هدف تبیین جایگاه مدیریت محصول در اکوسیستم نوپای ایران شکل‌گرفته و تا کنون توانسته صدها فعال عرصه فناوری‌ اطلاعات را گرد‌هم بیاورد.

پنجمین رویداد پروداکت تنک تهران شنبه 18 اسفند، در سالن ساختمان گروه اینترنتی ایران، میزبان بیش از۱۲۰ نفر از فعالان و علاقه‌مندان به حوزه محصول بود. در این رویداد واهاگن سرکیسیان مدیر ارشد مارکتینگ اسنپ‌تریپ و رضا باقری هم‌بنیان‌گذار وادا، اسمارت‌آپ و همراه مکانیک تجربیات خود در زمینه هک رشد را با شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشتند. هک رشد مجموعه‌ای از روش‌ها را در اختیار استارت‌آپ‌ها می‌گذارد که بتوانند با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر از روش‌های معمول بازاریابی، رشد موثری در بازار بدست آورند.

سرکیسیان با اشاره به آموزه‌های شان الیس، هک رشد را فعالیتی عنوان نمود که پس از اطمینان از تناسب محصول با بازار، و شناخت مشتریان و کانال‌های دسترسی به ایشان، در چرخه‌هایی مداوم اقدام به فرضیه‌سازی، اولویت‌بندی، اجرا و تحلیل می‌نماید؛ فعالیتی که با کنجکاوی آغاز شده، شالوده آن خلاقیت است، داده محور و شامل تجربیات سریع می‌باشد.

باقری نیز با مبنا قراردادن توانایی ساختن رابطه‌ای دوستانه، ارزشمند و مقیاس پذیر به عنوان شاخص اصلی رشد، چرخه‌های رشد را براساس شناسایی مشتریان، چرایی ارزشمندی تجربه خلق‌شده برای مشتریان، چگونگی عمق‌بخشیدن به رابطه با کاربران و محل یافتن این کاربران تعریف نمود. وی با ارائه مثال از تجربه استارت‌آپ‌های ویترین‌نت، گهواره، همراه‌ مکانیک و کمدا به صورتی ملموس این مولفه‌ها را برای شرکت‌کنندگان ترسیم نمود.

 جامعه استارت‌آپی ایران هنوز کماکان به نسبت سایر کشور‌ها بسیار جوان و کم تجربه به شمار می‌رود. با این حال در همین بازه کوتاه از پیدایش توانسته است تأثیری عمیق بر سبک زندگی تعداد چشم‌گیری از هموطنانمان بگذارد. رویدادها و دورهمی‌های خودجوش همانند پروداکت‌تنک می‌توانند پلی به سوی اکوسیستم حرفه‌ای و بالغ از کارآفرینان جوان دانش‌محور ایجاد نمایند. جوانانی که با وجود ایشان، فرای تمامی سختی‌ها و تاریکی‌ها، آینده‌ای درخشان برای این مرزوبوم می‌توان متصور شد.

 

 

۱ دیدگاه
  1. انتشارات گاج می‌گوید

    جمع بندی خوبی از این نشست دادید متشکرم

    انتشارات گاج

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.