هم‌افزایی برای حل مشکلات کسب‌و‌کارهای آنلاین

«میلاد نوری» پس از انتخاب به عنوان دبیر کمیسیون تجارت الکترونیک نظام صنفی در گفتگو با «شنبه»:

1

مباحث روزی که کسب‌و‌کارهای آنلاین به نوعی با آن درگیرند، سرفصل فعالیت ماست. این موضوعات اغلب از طریق اعضا پیشنهاد داده می‌شوند. از طرفی با رصد کردن رسانه‌ها به مسائل  مختلف دسترسی پیدا می‌کنیم.  برخی از مسائل نیز از طریق افراد و فعالین این حوزه به اعضای کمیسیون انتقال داده می‌شود.

کمیسیون «تجارت الکترونیک» نظام صنفی با نمایندگانی از دل استارتاپ‌های نام‌آشنایی چون اسنپ، زرین‌پال، تخفیفان و… طی رای‌گیری «میلاد نوری» را به عنوان دبیر کمیسیون انتخاب کردند. کمیسیون نظام صنفی یارانه‌ای استان تهران سال‌هاست در زمینه حل و فصل و بررسی مشکلات کسب‌و‌کارها کمیسیون‌های متفاوتی تشکیل داده است. گفتگوی میلاد پس از انتخابش به عنوان دبیر کمیسیون تجارت الکترونیک و برنامه‌های پیش کمیسیون را در ادامه می‌خوانید.

  •  از جنس فعالیت کمیسیون تجارت الکترونیک بگویید؛ داستان از چه قرار است؟

در این کمیسیون قرار است مشکلات حوزه کسب‌و‌کارهای آنلاین حل شود. هدف ما این است که با هم‌افزایی بین فعالین این حوزه، سازمان‌های دولتی و نهادهای مختلف، روند حل مشکلات را تسریع ببخشیم.

  • چگونه و از چه طریقی به شناسایی مسائل و مشکلات کسب‌و‌کارها می‌پردازید؟

مباحث روزی که کسب‌و‌کارهای آنلاین به نوعی با آن درگیرند، سرفصل فعالیت ماست. این موضوعات اغلب از طریق اعضا پیشنهاد داده می‌شوند. از طرفی با رصد کردن رسانه‌ها به مسائل  مختلف دسترسی پیدا می‌کنیم.  برخی از مسائل نیز از طریق افراد و فعالین این حوزه به اعضای کمیسیون انتقال داده می‌شود. بدین ترتیب به بررسی زوایای مختلف مشکلات مطرح شده می‌پردازیم و دستور کار خاصی برایش اتخاذ می‌کنیم. در ادامه با تشکیل گروه‌های مختلف، تمام مسائل مربوطه را با ارائه راه‌حل مناسبی حل می‌کنیم.

  • کمیسیون از برنامه مدون خاصی پیروی می‌کند ؟

اصول کاری ما بدین شکل است که با بررسی موضوعات برای سه تا چهار جلسه بعدی موضوع خاصی را مورد بررسی قرار می‌‌دهیم. اما در کنار این قضیه به موضوعات و مشکلات روز  اکوسیستم نیز می‌پردازیم.

مثلا برنامه جلسات آینده و مربوط به سه جلسه اول سال ۹۸ ما درچند موضوع دسته‌بندی شده است. کارگروهی در رابطه با گروه اینماد و مشکلاتش شکل گرفته و با تصمیم‌گیرنده‌ های «اینماد» جلساتی برگزار می‌شود، تا به حل بحران‌های این قضیه بپردازیم. در رابطه با «دایرکت دیبت» هم از طرف بانک مرکزی کارگروهی تشکیل شده و قرار است با همراهی کارگروه انتصابی کمیسیون تجارت الکترونیک، به حل مشکلات پرداخته شود. در رابطه با حل مشکلات مالیات و بیمه هم فکرهایی کرده‌ایم. در کنار این برنامه از کنار موضوعات روز ساده و سرسری رد نمی‌شویم و حتما به رفع و رجوعشان خواهیم پرداخت. به خوبی به این موضوع واقفیم که  مشکلات کسب‌و‌کارها در لحظه اتفاق می‌افتد و برنامه مدونی در این مورد پاسخگو نیست. شاید برای کسب‌و‌کاری کاملا اتفاقی، مسئله‌ای پیش بیاید و سروکارش با شهرداری یا بانک مرکز و… گره بخورد. آنجاست که ما باید وارد عمل شویم.

  • در این زمان کمیسیون با چه سیاستی وارد میدان می‌شوید؟

با نهادها و ارگان‌های مربوطه جلساتی برگزار کرده و فرآیندی تسهیل کننده رقم می‌زنیم. یکی از بهترین نکاتی که این جلسات دارند این است که: رئیس سازمان نظام صنفی ایران آقای اثنی‌عشری به عنوان رئیس کمیسیون به طور دائمی در آن حضور دارند و از کنار ریزترین مسائل هم به سادگی رد نمی شویم.

  •  با توجه به اینکه شما با رای اعضایی که اکثرشان استارتاپی‌اند به عنوان دبیر انتخاب شده‌اید‌؛ این کمیسیون قرار است با چه سیاست‌هایی مشکلات کسب‌و‌کارهای آنلاین را حل و فصل کنید؟

برنامه‌ اصلی در این دوره کمیسیون تجارت الکترونیک، این است که مسائل مربوط به روابط عمومی کمیسون را گسترش بدهیم. طوری که کسب‌و‌کارهای آنلاین در جریان این مهم که کمیسیونی تحت این عنوان وجود دارد و می‌توانند مسائل و مشکلاتشان را مطرح کرده و پیگیری نمایند قرار بگیرند. حتی کسب‌و‌کارها می‌توانند نماینده‌ای به عنوان میهمان در میان اعضای کمیسیون داشته باشند تا با همفکری؛ خروجی مثبتی به نفعشان داشته باشیم. خوشبختانه اعضای کمیسیون همگی استارتاپی‌اند و با مشکلات این حوزه به خوبی آشنا. همین مسئله فرصت خوبی است تا با استفاده از این جمع هم‌افزایی برای حل مسائل کسب‌کارها تشکیل دهیم.

۱ دیدگاه
  1. انتشارات گاج می‌گوید

    امیدواریم آقای میلاد نوری دبیر کمیسیون تجارت الکترونیک مشکلات کسب‌و‌کارهای آنلاین را حل و فصل کنند.

    انتشارات گاج

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.