نشست هم‌اندیشی حفاظت از داده‌ها در اقتصاد دیجیتال

به ابتکار تپسی برگزار شد

1

نشست هم‌اندیشی حفاظت از داده‌ها به‌دعوت شرکت تپسی و با هدف انتقال تجربه این شرکت در خصوص دسترسی به یکی از سرورهای جانبی‌اش، در محل سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شنبه پرس، عصر روز چهارشنبه، 14 اردیبهشت 98، سالن اجتماعات سازمان فناوری اطلاعات میزبان نشست هم‌اندیشی حفاظت از داده‌ها در اقتصاد دیجیتال بود. در این جلسه امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، ابوالقاسم صادقی، معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، منشی‌پور، مدیرعامل شرکت تپسی، و مدیران دیجی‌کالا، اسنپ، تخفیفان، علی‌بابا، نت‌برگ، هفته‌نامه شنبه، ای‌تی ایران و مدیرانی از فتا، مرکز ملی فضای مجازی و گروهی از فعالان استارت آپی حضور داشتند.

همکاری با کسب‌وکارهای آنلاین دغدغه‌ای جدی است

در آغاز این مراسم صادقی در سخنانی گفت: «در شرایط فعلی کشور همکاری با کسب‌وکارهای آنلاین مسئله‌ای جدی است. تولید شغل معضلی اساسی است و یکی از راه‌های مقابله با بیکاری حفظ مشاغل آنلاین است. وی با اشاره به عملکرد وزارت ارتباطات افزود: طی دوره اخیر، وزارت ارتباطات در حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین سستی نکرده و در حد توانش به حمایت از آنها پرداخته است.»

معاون امنیت فضای تولید از حمایت دولت از کسب‌وکارهای جدید خبر داد: «دولت حاضر است اقدامات لازم را انجام دهد تا دیگر شاهد حوادث مشابه نباشیم.»

صداقت و شفافیت کلید برون‌رفت از بحران اخیر است

در بخش دیگر این نشست، میلاد منشی‌پور تجربه‌اش را درباره‌ی مشکل پیش‌آمده به اشتراک گذاشت و گفت: «اگر شفاف‌سازی صورت بگیرد و حقایق به مردم گفته شود افکار عمومی راحت‌تر مسئله را درک می‌کند. در این زمینه پاسخ‌گویی به رسانه‌ها می‌تواند به شفافیت بهتر در جهت حل موضوع کمک کند.»

در ادامه، مدیرعامل شرکت تپسی به دسترسی به یکی از سرورهای جانبی رانندگان تپسی اشاره کرد و اظهار داشت: «اطلاعات روی یکی از سرورهای جانبی و مربوط به فاکتورهای رانندگان طی سال‌های 95 و 96 بود. این دیتا توسط یک هکر کلاه‌سفید اوکراینی مورد سرقت (دسترسی) قرار گرفت.»

سپس، منشی‌پور تجربه خود و تیم تپسی را در ابعاد مختلف فنی، روابط عمومی و همکاری با سازمان‌های نظارتی و حاکمیتی در اختیار حضار و خبرنگاران قرار داد.

مدیرعامل شرکت تپسی بر لزوم توجه بیشتر به امنیت اطلاعات آنلاین اشاره کرد و فرهنگ و فرایند امنیت را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: «در شرکت‌های نفتی، گازی و معدنی امنیت فردی مهم است. اما یکی از مسائل مهم برای شرکت‌هایی نظیر تپسی امنیت داده و اطلاعات افراد است و این شرکت‌ها باید به مسائل مربوط به امنیت اطلاعات بیش از پیش توجه کنند.»

از طرفی، منشی‌پور بر ضرورت وجود یک پروتکل ارتباطی در مواقع بحران تأکید کرد: «در بدنه دولت ضرورت وجود یک پروتکل ارتباطی برای مواقع بحران احساس می‌شود. طی لحظات بحرانی، اعلام موضع روشن از سوی مقامات دولتی موجب شفاف‌سازی می‌شود و در نتیجه مردم احساس امنیت خواهند کرد.»

پروتکل امنیت اطلاعات در فضای مجازی تدوین خواهد شد

ناظمی در پایان این نشست از ابتکار شرکت تپسی در انتقال تجاربش تقدیر کرد. او گفت که از این پس شرایطی ایجاد خواهد شد تا پس از هر بحران تجربه شرکت‌ها در نشستی عمومی به اشتراک گذاشته شود. ناظمی از زاویه یک مدیر دولتی پیش‌آمدها و تجربه‌های عملی‌اش را درباره‌ی مشکل پیش‌آمده برای تپسی بیان کرد و ضمن اشاره به نارسایی‌ها و عدم وجود روابط تعریف‌شده در میان سازمان‌ها در مواقع بحرانی بر ضرورت تهیه یک پروتکل در زمینه امنیت فضای مجازی تأکید کرد و نوید داد در کمتر از دو هفته پیش‌نویس این پروتکل آماده و با مشارکت استارتاپ‌ها تدوین و در مراجع قانونی تصویب و برای اجرا ابلاغ شود.

وی اتفاق پیش‌آمده برای کافه بازار و دیگر اپ‌ها را نقطه‌عطفی برای فناوری اطلاعات خواند و اظهار داشت: «حجم اطلاعات مسروقه حاکی از آن است که فقط بخش اطلاعات رانندگان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و اگر اطلاعات مسافران به سرقت می‌رفت فاجعه آفریده می‌شد.»

کسب و کارهای حوزه حمل و نقل

ناظمی به لزوم پاسخگویی در برابر رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: «باید مصوبه‌ای در شورای امنیت ملی تصویب کرد تا در مواقع بحرانی شرکت‌ها فقط به چند مرجع مشخص پاسخگو باشند و از سوی افراد بیگانه مورد سوءاستفاده‌ی مجدد قرار نگیرند.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات بر لزوم حفظ برندهای مطرح تأکید کرد و گفت: «برندهای مطرح دارایی ملی هستند و در چنین مواقعی وظیفه حاکمیت بسیار حساس است و اگر بیانیه‌ای صادر شود باید درباره‌اش تصمیم جمعی گرفت.»

ناظمی جنس مسائل شرکت‌های کوچک و بزرگ را متفاوت خواند و گفت: «شرکت‌های بزرگ از جنبه حفظ برند و نوع اطلاعاتی که فاش می‌شود متفاوت‌اند. حجم اطلاعات شرکت‌های بزرگ بسیار زیاد است و سرقت آنها مشکلات پیچیده‌ای ایجاد می‌کند.»

وی سپس به ارائه‌ی راهکار پرداخت و پیشنهاد کرد که دولت پشتیبانی امنیتی کند و نحوه پشتیبانی سرویس‌های امنیتی در بیزینس‌های بزرگ مشابه سازمان‌های دولتی باشد.

۱ دیدگاه
  1. انتشارات گاج می‌گوید

    موفق باشید.

    انتشارات گاج

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.