فضایی بهتر برای جذب سرمایه‌گذاران

از چند سال گذشته که مفاهیم استارت‌آپ‌ها و سپس تب آن به فراخور هر منطقه در ‌ایران عزیز فراگیرشد و اکوسیستم آن به مرور در حال تشکیل بود (و خواهد بود) به چند موضوع در این حوزه دقت باید می‌کرد. اما موضوع مهم این بود که این مفاهیم که از کانال ایده‌ها و الگوهای موفق غربی از جمله نمونه‌های آمریکایی به ذهن ایرانی‌ها وارد شده بود،

0

 به گزارش خبرنگار شنبه ÷رس ؛ مثلا مفاهیم استارت‌آپی در آمریکا و سایر اکوسیستم‌های مطرح جهان بسیار زودتر از کشورمان ورود کرده و با فرهنگ آنان آمیختگی پیدا کرد که اینجا در بسیاری از مواقع گاهی تعارضاتی در این موارد دیده می‌شد.
همچنین در این جوامع با به هم متصل بودن زنجیره اکوسیستم، از لحظه ورود تا بقا یا خروج هر فرد، برای آن برنامه‌ریزی وجود داشته و برای رشد افراد تلاش‌های مشخصی می‌شود. ما نیز با الگو‌گیری‌های گاه درست و گاه نادرستی که داشته و داریم، بعضا این زنجیره را دیده‌ایم ولی در بسیاری از موارد این زنجیره به‌صورت ناقص ایجاد شده است. مثلا استارت‌آپ‌ها به دنبال سرمایه‌های هوشمندی بوده‌اند تا به کسب‌و‌کار خود رونق بدهند، ولی کمتر این سرمایه یافت می‌شد یا دانشگاه‌ها در این حوزه خیلی ورود نمی‌کردند. اکنون پس از افت‌و‌خیز‌های فراوان این زنجیره بهتر و مستحکم‌تر شده و از منظر چهره‌های تاثیرگذار هم با گذشته خود، متفاوت‌تر است (البته باید تاکید کرد که وضعیت در برخی نقاط بهتر و در برخی نقاط دیگر بدتر شده است  که باید این تعادل را به نحوی برقرار کرد.) در اکوسیستم‌های استارت‌آپی با‌سابقه‌تر دنیا به دلیل اینکه فرصت‌ها راحت به دست نمی‌آیند، سرمایه‌گذاران کمتر پیش می‌آید که از یک استارت‌آپ‌های خوب به راحتی بگذرند و اگر استارت‌آپ خوبی را بیابند با سرمایه‌گذاری‌های مشترک و دست در دست یکدیگر تلاش می‌کنند باعث رشد آن ‌شوند.

در ایران اما تعداد استارت‌آپ‌ها، به نسبت تعداد سرمایه‌گذاران بسیار بیشتر است که این امر باعث شده تا سرمایه‌گذاران جسوربهتر در این عرصه فعالیت کنند

در ایران اما تعداد استارت‌آپ‌ها با توجه به فرصت‌های بعضا بکری که در کشور وجود دارد، به نسبت تعداد سرمایه‌گذاران بسیار بیشتر است که این امر باعث شده تا سرمایه‌گذاران جسور و فرشتگان کسب‌و‌کار بیشتر و بهتر در این عرصه فعالیت کنند. به هر حال باید توجه کرد که به قول جمله معروف مولای متقیان، «فرصت‌ها چون ابر در گذرهستند» و این موضوع، باعث شده تا اکوسیستم استارت‌آپی ایران در حال گذار از این فاز باشد. سرمایه‌گذاران نسبت به استارت‌آپ‌ها حساس شده‌اند و امکان دریافت سرمایه برای استارت‌آپ‌ها  نسبت به گذشته بسیار بهتر و سهل‌تر از قبل شده است. پس باید از این فرصت هم به خوبی بهره‌برداری کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.