علی بابا به دلایل سیاسی و مالی روی هنک‌کنگ متمرکز می‌شود

علی‌بابا آماده می‌شود تا حداقل ۱۱ میلیارد دلار در بورس اوراق بهادار هنک‌کنگ سرمایه‌گذاری کند.

0

سرمایه‌گذاری علی‌بابا در هنک‌کنگ، به مثابه آینده‌نگری است، ضمن اینکه می‌تواند به عنوان یک دیوار دفاعی مقابل نظارت دقیق شرکت‌های چینی در U.S دیده شود.

علی‌بابا در حال برنامه‌ریزی استراتژیک در بازار بورس هنک‌کنگ است و آماده می‌شود تا حداقل ۱۱ میلیارد دلار در بورس اوراق بهادار هنک‌کنگ سرمایه‌گذاری کند.
این اقدام علی‌بابا در شرایط خطرناکی انجام می‌شود، زیرا اعتراضات ضددولتی، محیط پرتنشی را در هنک‌کنگ ایجاد کرده است. با این حال سرمایه‌گذاری علی‌بابا در این کشور، به مثابه آینده‌نگری است، ضمن اینکه می‌تواند به عنوان یک دیوار دفاعی مقابل نظارت دقیق شرکت‌های چینی در U.S دیده شود.
بورس اوراق بهادار هنک‌کنگ نیز قوانین خود را نرم‌تر کرده تا سهام طبقه‌ای (dual-class) را در که شرکت‌های فنی نوظهور معمول است، داشته باشد. برنامه علی‌بابا در فهرست آسیا می‌تواند توسط شرکت‌های فنی چینی که با ایالات متحده در مبادله هستند، دنبال شود.
با توجه به نظارت دقیق و عدم اعتماد به چین در ایالات متحده، این اقدام علی‌بابا، در صورت افزایش اصطکاک در زمینه رقابت ایالات متحده با چین و مسائل تجاری و جنگ سرد، یک گام استراتژیک محسوب می‌شود. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، علی‌بابا قصد دارد اخبار مربوط به این موضوع را نگه دارد.
علی‌بابا نیز مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری چین، فراتر از تمرکز اولیه خود عمل کرده و صاحب بخش‌های بزرگی از اقتصاد چین است و به همین دلیل نیز به سرمایه‌ بیشتری نیاز دارد. با توجه به اینکه کمپانی علی‌بابا وارد محاسبات ابری، پرداخت‌های تلفن همراه، هوش مصنوعی، روباتیک و لجستیک شده و به جغرافیاهای جدیدی نیز منتقل شده است (ابتدا در ایالات متحده و اخیرا به سمت جنوب شرقی آسیا)، ورود به بازار بورس هنگ‌کنگ فرصتی را برای علی‌بابا فراهم می‌کند تا مدل تجارت الکترونیکی خود را به دیگر کشورهای منطقه وارد کند.
ورود به لیست ثانویه سهام هنک‌کنگ، نه تنها یک اقدام مالی هوشمندانه به شمار می‌رود، بلکه از نظر سیاسی نیز چشم‌گیر است، زیرا می‌تواند موجی از شرکت‌های نوظهور در حوزه تکنولوژی را به سمت روی آوردن به IPO‌های نزدیک به پایگاه خانگی خود برانگیزد.
منبع: فوربس

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.