جهش تولید شرکت های عضو پارک فناوری پردیس با مصوبه جدید زیست محیطیِ دولت

0

معاون امور فناوری پارک فناوری پردیس تشریح کرد؛
هیئت دولت در جلسه 3 اردبیهشت 99 به ریاست دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهوری اسلامی ایران، مجوز استقرار و فعالیت واحد‌های متقاضی تا رده سه زیست محیطی در پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس را صادر کرد. افزایش قدرت شرکت‌های فناور برای رقابت با کالای خارجی و کاهش هزینه‌های تولید و بهای تمام شده کالاها، می‌تواند از نتایج این مصوبه باشد.
در راستای اعمال حمایت‌های دولتی از تولیدات داخلی و ایجاد فضای رقابت‌پذیر با کالای مشابه وارداتی، استقرار شرکت‌های تا رده سه زیست محیطی، (طبق تصویب نامه ضوابط استقرار واحد‌های صنایع پیشرفته و فعالیت‌های دانش‌بنیان توسط هیئت وزیران در 24 آذر۱۳۹۴)، در پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس مجاز و صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای ایشان مانعی نخواهد داشت.
«سید علی هزاوه» معاون امور فناوری پارک فناوری پردیس در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی پارک، ضمن تایید این خبر توضیح داد: واحدهای فناور عضو پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس در رده یک تا سه زیست محیطی فعالیت دارند، ولی به جهت استقرار در شعاع 120 کیلومتری کلان شهر تهران و مجاورت با شهر پردیس، امکان دریافت پروانه بهره‌برداری را نداشتند.
وی ادامه داد: پروانه بهره‌برداری به نوعی شناسنامه یک واحد تولیدی است که در این شناسنامه به حوزه فعالیت، محصولات و ظرفیت تولید‌کننده تصریح می‌شود. برخورداری از این مجوز، مسیر هموار فعالیت و پیشرفت یک شرکت تولیدی و به خصوص دانش‌محور را فراهم می‌کند. شرکت‌هایی که پروانه بهره‌برداری می‌گیرند از مزایایی از قبیل تسهیلات و تسریع در امر واردات دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز راه‌اندازی خط تولید برخوردار شده و امکان استفاده از مسیر سبز گمرکی برای واردات مواد اولیه مورد نیاز خود را خواهند داشت.
معاون امور فناوری پارک فناوری پردیس بیان کرد: از شهریور سال 98 امکان دریافت پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌های رده یک زیست محیطی مستقر در پارک فناوری و پارک فناوری سلامت پردیس فراهم شد. اما در مورد سایر شرکت‌های فعال تا رده سه زیست محیطی که به نوعی جزء صنایع پاک و فاقد آلایندگی محسوب می‌شوند، یا اساسا این امکان فراهم نبود و یا تحت شرایطی با قید تولید محدود و سفارشی این همکاری صورت می پذیرفت. البته این شرایط باعث محدودیت فعالیت تولیدی آنها می‌شد.
هزاوه در مورد فرآیند تصویب دریافت پروانه بهره‌برداری شرکت‌های تا رده سه زیست محیطی مستقر در پارک فناوری پردیس، اظهار کرد: با پیگیری‌های پارک فناوری پردیس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همراهی سازمان حفاظت محیط زیست، پس از تشریح اهمیت و ضرورت بهره‌مندی شرکت‌های پارک از پروانه بهره‌برداری برای تولید رقابت‌پذیر با کالای وارداتی که تاثیر مستقیم بر توسعه بازار تولیدات دانش‌بنیان و اشتغال را به دنبال خواهد داشت، درخواست اعطای پروانه بهره‌برداری تا رده سه زیست محیطی به شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس، به هیئت دولت تقدیم شد و در تاریخ 3 اردیبهشت 99 به تصویب رسید.
معاون امور فناوری پارک فناوری پردیس در مورد حمایت‌های مشمول شرکت‌های دارای این پروانه اعلام کرد: به سبب رسمیت تولیدکنندگان و به تناسب ظرفیت ایشان و نیاز کشور، نتایجی از جمله «افزایش تعرفه»، «جلوگیری از خروج ارز و یا تخصیص ارز دولتی» و یا حتی «جلوگیری از ثبت سفارش واردات» کالای مشابه خارجی حاصل می‌شود.
وی افزود: عدم امکان کسب پروانه بهره‌برداری برای اعضای فناور مستقر در این پارک فناوری در نهایت سبب می‌شد ارزش افزوده تولید کالای دانش‌بنیان، صرف پوشش اختلاف قیمت واردات کالای مشابه خارجی با ارز دولتی شود که این مسئله رقابت آزاد در بازار را ناعادلانه و بسیار سخت می‌کرد.
هزاوه در مورد تاثیر ایجاد بازار رقابتی بین کالاهای تولید داخل و وارداتی ابراز داشت: در ادامه همین روند، شرکت‌های فناور می‌توانند برای رقابت با کالای خارجی کیفیت محصولات خود را افزایش داده، هزینه‌های تولید و بهای تمام شده را کاهش دهند و خلق ارزش توسط آنها رشد خواهد کرد و انشاءالله کشور در مسیر تحقق شعار سال 1399 که «جهش تولید» است قرار خواهد گرفت و حوزه تولید دانش‌بنیان کشور مسیر رونق را خواهد پیمود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.