آمار نصب پیام‌رسان‌های داخلی از مرز 20 میلیون کاربر گذشت

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد:

0

آمار نصب کل پیام‌رسان‌های داخلی از مرز ۲۰ میلیون کاربر گذشته است، اما تعداد کاربران فعال کمتر از این ارقام است.

 حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت: بر اساس آمار و ارقام و میزان ترافیک حضور اپلیکیشن‌های داخلی نشان می‌دهد که تعداد آمار نصب کل پیام‌رسان‌ها از مرز ۲۰ میلیون کاربر گذشته است؛ اما تعداد کاربران فعال خیلی کمتر از این ارقام است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، فراهم کردن خدمات بهینه را یکی از عوامل مهم در نگه‌داشتن کاربران در پیام‌رسان‌های داخلی عنوان کرد و افزود: اگر کیفیت فنی، قابلیت کاربری و نیز بخشی از خدمات از سوی دستگاه‌ها و مراکز حاکمیتی ثبت شود به‌طور یقین مردم تمایل بیشتری به استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی خواهند داشت.

وی تصریح کرد: اگر این خدمات در قالب پیام رسان ارائه شود به طور یقین مانند سایر ابزارها و اپلیکیشن مشتریان بیشتری را جذب خواهند کرد. مثل ابزارهایی مانند خدمات اپ استور که مردم امروزه نصب می‌کنند. الان پلتفرم فعالی داریم که ۴۰ میلیون کاربر ایرانی دارد که با نمونه خارجی برابری می‌کند.

فتاحی تأکید کرد: البته که چنین پلتفرم‌هایی باید با انجام کارهای ضد انحصاری، حفاظت از حریم خصوصی، نظارت روی اپلیکیشن‌ها دقت به خرج بدهند تا پیشرفت بیشتری صورت بگیرد.

وی توسعه قابلیت فنی و راحتی کاربر و افزودن جلوه‌ها و بسترهای مناسب را یکی از اولویت‌های مهم در ماندگاری کاربران مطرح کرد و افزود: باید این امر مهم هم از سوی خود مدیر پیام‌رسان‌ها و هم از سوی بخش خصوصی اتفاق بیفتد تا خدمات بهتری را ارائه دهد.

معاون وزیر ارتباطات در رابطه با موضوع اقتصاد دیجیتال گفت: آنچه امروزه به‌عنوان اقتصاد دیجیتال در کشور مطرح می‌شود بیشتر بحث انقلاب صنعتی چهارم مبتنی بر فناوری اطلاعات است که در قالب استارت‌آپ‌ها و نوآوری‌ها و برگزاری کارگاه‌ها در حوزه فضای مجازی و پلتفرم‌ها انجام می‌شود.

فتاحی ادامه داد: این استارت‌آپ‌ها و خدمات در لایه فضای مجازی و فناوری برای اینکه رشد کرده و ایده‌هایشان را تبدیل به محصول کنند نیاز به حمایت دارند تا با رشدشان چرخ اقتصادی را به جریان بیندازند.

مدیرعامل شرکت زیرساخت با اشاره به موانع بزرگ این شرکت‌ها در حوزه‌های تجارت، مالیات و بیمه گفت: ما در همین زمینه طرح نوآفرین را راه‌اندازی کردیم. همچنین در کنار این موضوع باید بستر پرسرعت اینترنت، ارائه خدمات باکیفیت و ارزان‌قیمت در حوزه فناوری اطلاعات فراهم شود.

وی افزود: اگر توسعه زیرساخت اتفاق نیفتاده باشد هرچقدر موانع دیگر را رفع کنیم و این ارتباط برقرار نخواهد شد. بنابراین یک شرط ضروری و لازم و پیش مقدمه توسعه زیرساخت است.

فتاحی تصریح کرد: در دو سال اخیر در کشور توسعه زیرساخت شکل‌گرفته به‌طوری‌ که پوشش لایه دسترسی در تمام شهرها و روستاهای کشور افزایش‌ یافته است. هم‌اکنون ۷۲۰۰ روستا به شبکه ملی ارتباطات متصل شده است.

وی با تأکید بر این‌که در گذشته عقب‌ماندگی‌هایی در حوزه توسعه زیرساخت و اقتصاد دیجیتال نسبت به دنیا داشتیم،گفت: امروزه با واقف شدن به مفهوم اقتصاد دیجیتال تحول بزرگی اتفاق افتاده و تا حدی توانستیم بخشی ازعقب‌افتادگی را جبران کنیم.

فتاحی توسعه زیرساخت و ایجاد زیست‌بوم را بستری برای رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها عنوان کرد و گفت: ارتباط نزدیک دانشگاه‌ها با پارک علم و فناوری و استارت‌آپ‌ها در زمینه پژوهش و دانش و نیز ایجاد فضا برای این شرکت‌ها می‌تواند گام مؤثری در توسعه اقتصادی کشور است.

وی با اشاره به تصویب سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی، افزود: مسائل مربوط به زیرساخت یعنی تجهیزات فنی مانند روتر، سوئیچ، فیبر نوری، لایه امنیت و مدل دسترسی‌ها بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته‌ شده است.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: لایه دوم این شبکه، خدمات و اپلیکیشن‌هایی است که بر بستر این شبکه به وجود آمده‌اند. خدمات حمل‌ونقل اینترنتی، پیام‌رسان‌ها و موتورهای جست‌وجو که در این فضا شکل‌گرفته‌اند، همگی حاصل شبکه ملی اطلاعات هستند.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات با اهداف خاص و با نگاه بیشتر به افزایش ترافیک داخلی و درون‌زا بودن اقتصاد فناوری اطلاعات مطرح شد، امروزه بخش عمده‌ای از اینترنت در حوزه محتوا مصرف می‌شود که بخش عمده‌ای از آن وارداتی است، محتوایی که می‌تواند داخل کشور تولید شود.

مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت اظهار کرد: امروز بیش از۵۰ پروژه و اقدام کلان طی دو سال گذشته در حوزه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات انجام‌شده که نشان می‌دهد اکنون بیش از ۸۰ درصد از مواردی که طبق سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات به سرانجام رسیده و ۲۰ درصد باقی‌مانده را تا انتهای سال‌جاری بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، به سرانجام خواهیم رساند.

وی اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و ترانزیت دیتا را از برنامه‌های مهم اجرایی این شرکت تا پایان سال عنوان کرد و گفت: با انجام این پروژه‌ها تکالیف قانونی خودمان را در حوزه ترانزیت انجام خواهیم داد. همچنین تعریف سرویس‌های جدید تجاری، عملیاتی شدن واگذاری فیبر تاریک و کاهش تصدی‌گری حاکمیتی ازجمله مسائلی است که شرکت ارتباطات زیرساخت در دوره جدید مدیریت خود آن را دنبال می‌کند.

منبع: شرکت ارتباطات زیرساخت

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.