آغاز سومین دوره رقابت استارتاپی اینوتکس پیچ از ۱۶ بهمن

نشست خبری سومین دوره رقابت استارتاپی «اینوتکس پیچ» برگزار شد

0

نشست خبری سومین دوره رقابت استارتاپی «اینوتکس پیچ» صبح امروز در کارخانه نوآوری آزادی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، کارخانه نوآوری آزادی تهران، صبح امروز میزبان اهالی رسانه در نشست خبری رقابت «اینوتکس پیج» بود. «سجاد عباسی فشمی» دبیر نمایشگاه اینوتکس 2020 و «مهدیه تمسکی» مسئول برگزاری اینوتکس پیچ در این نشست خبری حضور داشته و به ارائه توضیحاتی در مورد این رقابت پرداختند.

 

برگزاری دوره شتابدهی برای اولین بار در رقابت‌های اینوتکس پیچ

«سجاد عباسی فشمی» دبیر نمایشگاه اینوتکس 2020 در این نشست خبری ابتدا به معرفی نمایشگاه اینوتکس پرداخت و گفت:« نمایشگاه اینوتکس کار خود را از سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز کرد. امروز، بعد از سه دوره پوست اندازی چشم‌انداز و هدف ما این است که شرکت‌ها در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنند از آخرین محصولات خود در نمایشگاه اینوتکس رونمایی کنند. در مسیر این چشم‌انداز سه هدف برای خود تعریف کرده‌ایم‌. این اهداف «سرمایه‌گذاری و معرفی فرصت‌های نوین سرمایه‌گذاری به صاحبان سرمایه و فرهنگ‌سازی در حوزه سرمایه‌گذاری»، «افزایش همکاری و مشارکت بین بازیگران کلیدی زیست‌بوم فناوری و نوآوری» و«افزایش شبکه‌سازی و تولید محتوا در زیست‌بوم فناوری و نوآوری» هستند. ‌برای رسیدن به این اهداف، رویدادهایی تعریف شده که رقابت اینوتکس‌ پیچ هم یکی از آنهاست. این رقابت ذیل هدف سرمایه‌گذاری طراحی شده است. شرکت‌کنندگانی که در رقابت‌های محلی این مسابقات برنده شوند، به شرکت در نمایشگاه اینوتکس و رقابت نهایی در تهران، دعوت می‌شوند.»

عباسی افزود:« ما برای انتخاب استان‌های شرکت‌کننده در هر دوره این رقابت، شاخص‌هایی در نظر داریم.‌ اول اینکه هر سال این رقابت‌ها در استا‌ن‌های جدیدی برگزار شوند تا پوشش کشوری بهتری داشته باشیم. دوم اینکه تلاش می‌کنیم در مجموع تعادلی در انتخاب استا‌ن‌های توسعه یافته‌ و کمتر برخوردار ایجاد کرده و سوم اینکه در انتخاب استان‌ها پراکندگی جغرافیایی مناسب را رعایت کنیم.»

دبیر اینوتکس ۲۰۲۰ در با اشاره به این نکته که سومین دوره رقابت اینوتکس پیچ نسبت به دو دوره قبلی آن تغییراتی داشته است، گفت:« در این دوره از مسابقات اینوتکس پیچ اتفاقات ویژه‌ای داریم که آن را نسبت به دوره‌های قبل متفاوت می‌کند. اول اینکه در این دوره برای برگزاری رقابت‌های مقدماتی در استان‌ها از اکوسیستم محلی یا به عبارتی کارگزاران و فن‌بازارهای منطقه‌ای استفاده خواهیم کرد. چرا که آنها دسترسی بهتری به سرمایه‌گذاران منطقه‌ای دارند. از آنها خواستیم که از سرمایه‌گذران منطقه‌ای دعوت کنند تا در مسابقات استانی شرکت کنند. همچنین آنها شناخت بیشتر و بهتری نسبت به استارتاپ‌های موجود در منطقه خود دارند.»

وی ادامه داد:« در دو دوره قبلی متوجه شدیم که رقابت در مرحله نهایی بین استارتاپ‌هایی که از استا‌ن‌های کمتر برخوردار به این مرحله می‌رسند با استارتاپ‌هایی که از استان‌های بزرگتر آمده‌اند، عادلانه نیست. چرا که استارتاپ‌هایی که از استان‌های کمتربرخوردار هستند دسترسی کمتری به عواملی که باعث پیشرفت آنها و توسعه کسب و کار آنها می‌شود مانند سرمایه‌گذار، خدمات مربیگری و… دارند. بنابراین تصمیم گرفتیم در این دوره برای تیم‌هایی که به مرحله نهایی می‌رسند یک دوره شتابدهی برگزار کنیم. این دوره با فاصله یک تا یک ماه و نیم قبل از رقابت نهایی، برگزار خواهد شد. آموزش، خدمات مربی‌گری و فضای کاری رایگان برای تیم‌ها مهیا خواهد شد. همچنین از شرکت‌هایی که خدمات توسعه کسب و کار ارائه می‌دهند خواستیم که خدمات رایگانی به استارتاپ‌های فینالیست ارائه کنند. سومین نوآوری در سومین دوره رقابت ایتوتکس پیچ هم برگزاری مرحله نهایی در قالب نبرد استارتاپی (Battel) است. در دوره‌های گذشته تیم‌های شرکت‌کننده در مرحله نهایی، به ارائه کار خود می‌پرداختند اما در این دوره آنها در حضور داوران و حضار دو به دو با هم مناظره کرده و منطق تجاری استارتاپ یکدیگر را به چالش خواهند کشید. بعد از آن تیم‌های برتر توسط داوران و حضار انتخاب خواهند شد.»

اکوسیستم فناوری و نوآوری زیر یک سقف

«مهدیه تمسکی» مسئول برگزاری اینوتکس پیچ در این نشست  با ذکر این نکته که این دوره از مسابقات با شعار «اکوسیستم فناوری و نوآوری زیر یک سقف» برگزار خواهد شد، خبرداد: سومین دوره مسابقات اینوتکس پیچ از ۱۶ بهمن ماه سال جاری تا ۳ اردیبهشت سال ۹۹ به ترتیب در استا‌ن‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، اصفهان، خوزستان، مازندران و تهران برگزار خواهد شد.

وی سپس به ارائه آماری از دو دوره قبلی این رقابت پرداخت و گفت:« اینوتکس پیج دوره اول در سال ۲۰۱۸ در ۴ استان با حضور ۱۰۰ استارتاپ و دوره دوم در سال ۲۰۱۹ در ۶ استان با حضور ۱۳۲ استان در حوزه‌های مختلفی برگزار شد. از مهم‌ترین حوز‌های فعالیت استارتاپ‌های شرکت‌کننده در این دوره می‌توان به سلامت، خدمات، آموزش، گردشگری و مالی و بانکی اشاره کرد. در هر دوره سه تیم به عنوان برنده نهایی انتخاب شدند.»

تمسکی در مورد تاثیرگذاری مسابقات اینوتکس پیچ بر استارتاپ‌های شرکت ‌کننده در آن، گفت:« ما بعد از برگزاری مسابقات هم با تیم‌های شرکت‌کننده در ارتباط هستیم و روند رشد و پیشرفت آنها را مشاهده می‌کنیم. نتایج به دست آمده حاصل از بررسی‌ها نشان می‌دهد استارتا‌پ‌ها بعد از شرکت در اینوتکس پیچ در حوزه برندینگ ۸۳ درصد، در حوزه فروش ۵۰ درصد و در حوزه جذب سرمایه ۶۰ درصد، رشد داشته‌اند.»

وی در مورد پیش‌بینی‌های انجام شده برای مشارکت در سومین دوره رقابت اینوتکس پیج اظهار کرد: برای رقابت اینوتکس پیچ پیش‌رو پیش‌بینی می‌کنیم که بیشتر ۱۵۰ تیم در این مسابقات شرکت کنند. همچینین از بیش از ۲۰۰ سرمایه‌گذار دعوت شده است تا در مسابقات استانی و نهایی حضور داشته باشند و پیش‌بینی می‌‌کنیم بیشتر از ۹۰۰ نفر بازدید کننده در مسابقات استانی نهایی شرکت کنند.

برگزار کننده سومین دوره رقابت اینوتکس پیچ گفت: مرحله اول برای شرکت در اینوتکس پیچ، ثبت‌نام آنلاین است. تیم‌های متقاضی برای شرکت در مسابقه ابتدا باید به صورت آنلاین فرم‌های ثبت‌‌نام را پرکرده، یک ویدئو معرفی از خود و یک فایل ارائه از استارتاپ خود برای ما ارسال کنند. در این مرحله ۱۰ تا ۱۵ تیم از هر استان انتخاب شده و به مرحله بعد می‌روند. مرحله بعدی رقابت استانی با حضور داوران است که در آن استارتاپ‌ها در حضور داوران محلی با تیم‌های هم استانی خود رقابت می‌کنند. در این مرحله از هر استان با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان ۲ تا ۳ تیم به مرحله بعد راه پیدا می‌‌کنند. مرحله بعد شتابدهی است. تیم‌های فینالیست از هر استان در این مرحله که یک تا یک و نیم ماه از مسابقه نیمه نهایی فاصله دارد، خدمات آموزشی دریافت می‌کنند و پس از آن مرحله نیمه نهایی به شکل ادوار گذشته در حضور داوران  و  مرحله نهایی مسابقه  به صورت نبرد استارتاپی برگزار می‌شوند.

تمسکی در مورد خدمات نمایشگاهی اینوتکس به تیم‌های برگزیده اینوتکس پیچ گفت: خدمات آموزشی یا منتورینگی که هر سال‌ به تیم‌ها ارائه می‌شد، امسال در دوره شتابدهی به صورت منظم‌تر و متمرکز ارائه خواهد شد. امکان برقراری ارتباط با سرمایه‌گذران مثل سال‌های گذشته فراهم خواهد شد.‌ همچنین تیم‌های برگزیده می‌توانند از خدماتی مانند غرفه رایگان در نمایشگاه اینوتکس، کمک هزینه حضور در تهران برای رویداد نهایی و جوایز نقدی، بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره هزینه شرکت در این رقابت‌ها تصریح کرد: شرکت در این مسابقات برای تیم‌ها رایگان است. همچنین علاقه‌مندان برای حضور در رویدادهای استانی می‌توانند به صورت رایگان به عنوان بازدیدکننده حضور داشته باشند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.