امضای تفاهم‌نامه‌ای‌ به منظور ایجاد مرکز نوآوری صنایع فرهنگی و خلاق

در نخستین رویداد هنرسو، انجام شد؛

0 28

در گردهمایی متخصصین و صاحب‌نظران حوزه انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای و کتاب‌های تعاملی، تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه هنری انقلاب اسلامی و ستاد توسعه فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری امضا شد؛ در چارچوب این تفاهم‌نامه، طرفین برای ایجاد مرکز نوآوری و شکوفایی صنایع فرهنگی و خلاق برنامه‌ریزی و همکاری می‌کنند.

در رویداد «هنرسو»، تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه هنری انقلاب اسلامی و ستاد توسعه فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری امضا شد؛ در چارچوب این تفاهم‌نامه، طرفین برای ایجاد مرکز نوآوری و شکوفایی صنایع فرهنگی و خلاق برنامه‌ریزی و همکاری می‌کنند. این تفاهم‌نامه با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری؛ علی کاشفی‌پور، مدیر حوزه هنری دیجیتال و سید محمدحسین سجادی نیری، دبیرکارگروه برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق امضا شد.

هنرسو چیست؟

نخستین گردهمایی متخصصین و صاحب‌نظران حوزه انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای و کتاب‌های تعاملی با عنوان «رویداد هنرسو» چهارشنبه ۱۲ دی‌ماه برگزار شد. برگزاری این رویداد با تمرکز بر موضوع نقش منتور در کسب‌وکارهای جدید به‌ویژه کسب‌وکارها در فضای دیجیتال، در حوزه هنری انجام شد.

اسدالله دیانتی مدیر استودیو رضوان، سیدرضا کاظمی مدیر مرکز امید، محسن مولایی‌نسب مدیر شرکت شتابدهنده پرش و هاشمی از سازمان فضای مجازی سراج در پنل انتقال تجارب محیط کاری گرد هم آمدند و در این باره سخن گفتند.

نقش منتور در موضوعات تخصصی

پنل نقش منتور در موضوعات تخصصی (انیمیشن، بازی، کتاب تعاملی) از بخش‌های ویژه این همایش بود. امین نادری، مدیر سوره مهر الکترونیک؛ حبیب ایل‌بیگی، قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی؛ محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا؛ احسان کاوه، مدیر مرکز انیمیشن و تلویزیون حوزه هنری؛ عباس محمدخانی، مدیرعامل زیست‌بوم مجازی درسا؛ مجتبی سادات، مدیر گروه مجلات نبات؛ سیداحمد موسوی، مدیر استودیو ردکپ و فرزام ملک‌آرا، مدیرعامل استودیو توسعه‌گر شبیه‌ساز از سخنرانان این پنل بودند که تجربیات خود را از حضور منتور (مربی) ارائه کردند.

علی کاشفی‌پور در این پنل با بیان اینکه مشخصات افراد شرکت‌کننده جمع‌آوری می‌شود، عنوان کرد: «این مشخصات در یک سامانه قابل دسترسی است که به همراه پروفایل‌شان در اختیار جوانانی قرار می‌دهیم که ایده‌های نو و بکری دارند. در واقع با شبکه‌کردن منتورها می‌توانیم جامعه‌ای درست کنیم و در رشته‌های مختلف کاری از نظرات و ایده‌های ایشان بهره‌مند شویم. راهنمایی این منتورها می‌تواند برای کسانی که به‌تازگی وارد فضای کسب‌وکار فرهنگی شده‌اند، بسیار راهگشا باشد.»

تدوین و تشکیل کسب‌وکارهای جدید در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه

کاشفی‌پور مدیر حوزه هنری دیجیتال گفت: «یکی از برنامه‌های اصلی که حوزه هنری دیجیتال در سال گذشته پیگیر آن بود، احداث مراکز نوآوری است که در آن افراد فعال، هنرمند و خلاق خصوصاً جوانان، با هدف تدوین و تشکیل کسب‌وکارهای جدید در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بتوانند از امکانات و سرمایه‌هایی که در اختیار نهادها است استفاده کنند. ما در نظر داریم برای این جوانان مستعد، در مرحله اول یک محیط فعالیت ایجاد کنیم تا بتوانند بدون دغدغه فضای کاری، به کسب‌وکار خود بپردازند.»

او به این صورت ادامه داد: «یکی از مشکلاتی که معمولا جوانان خلاق در ابتدای کار دارند، محل استقرارشان است. ما برای آنها فضایی را در نظر گرفته‌ایم تا پیش از این که به عنوان یک شرکت و تیم حرفه‌ای مشغول به فعالیت شوند، در محیط تخصصی مستقر شوند و در فضایی عمومی که قبلا برای آنها پیش‌بینی شده است کارشان را آغاز کنند و پیش بروند. مرحله بعدی، مسئله دسترسی آنها به مربیان تخصصی و منتورها است که در حوزه فعالیت‌شان به مشاوره آنها احتیاج دارند. ما با معرفی این منتورها به عنوان مشاوران خبره در حوزهای تخصصی تلاش می‌کنیم که آنها در کسب‌وکار خود موفق باشند و از مشکلات و چالش‌های پیش رو با موفقیت عبور کنند.»

مدیر حوزه هنری دیجیتال اشاره کرد: «مساله استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها در چند سال گذشته رونق زیادی پیدا کرده است. کسانی که در حوزه‌های فنی و تخصصی کسب‌وکار، تجارت و بازاریابی ورود کرده‌اند به ایده‌های نو راه را نشان می‌دهند، در حوزه کسب‌وکار فرهنگی و تولید محتوایی منتورها و مشاوران متخصصی وجود دارند که در رشته‌های خود بسیار مجرب و مسلط هستند و از دانش خود می‌توانند به عنوان پشتوانه افرادی که در فضای کاری جدیدالورود هستند استفاده کنند و جوانان تازه کار را راهنمایی کنند تا در کسب‌وکار خود موفق باشند.»

دسترسی دشوار به مشاور و منتورها

کاشفی‌پور در ادامه بیان کرد: «یکی از مشکالات جوانان خلاق، دسترسی دشوار به مشاورها و منتورهای تخصصی است، یا خیلی از آنها را نمی‌شناسند و یا این که امکان دسترسی به آنها بسیار مشکل است. در دنیا مراکزی مانند شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد وجود دارد که با دعوت و فراخوان از منتورها یک بانک اطلاعاتی تهیه می‌کنند و آنها را به عنوان منتور در مجموعه‌های جدید به کار گرفته و به شرکت‌های تازه وارد به حوزه‌های جدید معرفی می‌کنند. در ایران به این دلیل که این زیست‌بوم جدید است و خیلی از مقدمات کار هنوز کاملا شکل نگرفته، حوزه هنری دیجیتال به عنوان یک اقدام پیش‌دستانه اهتمام کرده تا یک مدل جدید را آزمایش کند؛ این ایده و مدل مورد بررسی قرار گرفت و برنامه‌ای به عنوان رویداد «هنرسو» خروجی آن است.»

او اشاره کرد: «در رویداد هنرسو، از افرادی که دارای تجربه در رشته‌های مرتبط و مدنظر ما هستند و خبره به حساب می‌آیند، دعوت می‌شود تا در این رویداد کنار هم قرار گیرند. ما در نظر داریم تا با احداث یک بستر آشنایی و شبکه‌سازی، فضای جدیدی را برای ایده‌های جدید فراهم آوریم و در چند پنل، تجربه افرادی را که در این حوزه فعالیت کرده‌اند، به خوبی معرفی شود.»

در این برنامه مشخصات افراد را جمع‌آوری کرده و در یک سامانه قابل دسترسی به همراه پروفایلشان در اختیار جوانانی قرار می‌دهیم که ایده‌های نو و بکری دارند. در واقع با شبکه‌کردن این منتورها می‌توانیم جامعه‌ای درست کرده و در رشته‌های مختلف کاری از نظرات و ایده‌های آنان بهره‌مند شویم. راهنمایی این منتورها می‌تواند برای کسانی که اخیرا وارد فضای کسب‌و‌کار فرهنگی شده‌اند، بسیار راهگشا باشد.»

رئیس حوزه هنری دیجیتال گفت: «گام نخست هنرسو، ورود به سه حوزه تخصصی انیمیشن، بازی‌های کامپیوتری و کتاب‌های تعاملی است. علت این انتخاب این است که این حوزه‌ها نسبت به حوزه‌های دیگر علاقه‌مندان بیشتری دارد و همچنین در این حوزه‌ها کارهای بیشتری صورت گرفته است. ما حدود ۹۰ نفر را در فهرست اولیه خود قرار داده‌ایم تا در چارچوب برنامه یک روزه از بامداد تا ظهر در رویداد شرکت کنند و هرکدام در گروه‌های ۷، ۸ نفره به همراه یک میزبان به تبادل افکار و تجربیات بپردازند. تلاش ما در برگزاری برنامه این است که افراد خبره‌ای که در برنامه حضور دارند، به واسطه اجرای برنامه‌های جذاب و پربار، احساس نکنند که وقتشان تلف شده است. هدف از برگزاری این رویداد این است که محیطی فراهم شود تا انتقال تجربیات به خوبی انجام شود و بتوانیم افراد برجسته که نسبت به سایرین ابتکار عمل بیشتر و کارآمدتری دارند را ثبت‌نام قطعی کرده، اطلاعات کاملشان را دریافت کنیم و آنها را برای پروژه‌های جدید به عنوان مشاور معرفی نماییم.»

کاشفی‌پور بیان کرد: «سعی ما بر این بوده که افرادی در این برنامه حضور داشته باشند که در حوزه فعالیت خود و رشته‌های تخصصی تسلط کامل داشته باشند؛ به عنوان مثال در انیمیشن حدود ۸، ۹ تخصص وجود دارد که از مراحل نگارش داستان، فیلم‌برداری و استوری‌برد گرفته تا کارهای فنی مانند طراحی شخصیت، صداگذاری و دوبله؛ هدف ما این است افراد خبره از تمام رشته‌ها حضور داشته باشند تا بتوانند به گروه‌هایی که اخیرا وارد عرصه تولید انیمیشن شده‌اند به خوبی کمک کنند. در بازی‌های کامپیوتری و کتاب‌های تعاملی هم چنین مسئله‌ای صدق می‌کند.»

او اشاره کرد که این اتفاق، تجربه جدیدی است و برای اولین بار در ایران برگزار می‌شود که در آن شبکه‌ای احداث شود و افراد خبره برای برنامه‌های عملیاتی در حوزه‌های مختلف با یکدیگر هماهنگ شوند. کاشفی گفت: «هنرسو با مشارکت و حمایت ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت کفا اجرا می‌شود و تماما تلاش می‌کنند تا این اتفاق مبارک به خوبی به سرانجام برسد.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.