با سرمایه گذاری در صندوق‌ها، غیر مستقیم روی استارت‌آپ سرمایه گذاری می‌کنیم

معاون صندوق نوآوری و شکوفای مطرح کرد:

0

علی ناظمی، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری در نشست خبری خود از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارتاپی خبر داد.

علی ناظمی، معاون صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست خبری این سازمان که روز ۲۵ تیر ماه برگزار شد، گفت:‌ وقتی دولت صندوق نوآوری و شکوفایی را به‌عنوان نماینده دولت وارد نوآوری کرد مبتی بر دلایلی بود و اگر ورودش نتواند این دلایل را از بین ببرد بی فایده بوده است.

ناظمی علت ورود دولت را اهمیت نوآوری مطرح کرد و افزود:‌ بخش نوآوری بیشترین تاثیر را بر اشتغال زایی و رشد اقتصادی دارد. بازار بخش نوآوری به دلایل مختلفی دچار شکست می‌شود که دولت‌ها ملزم می‌شود که در آن حضور پیدا کند و کمک کند که بازار با توجه به نرخ‌های خودش عمل کند.  صندوق نوآوی به عنوان نماینده دولت ورود می‌کند تا مشکلات را حل کند.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری ادامه داد: در همه جای دنیا دولت‌ها به سه طریق به بخش نوآوی ورود می‌کنند یا وارد سمت عرضه منابع مالی و خدمات می‌شوند که این می‌تواند تسهیلات، محرک‌های مالیاتی و سرمایه گذاری باشد یا از طریق قانونگذاری و یا وارد سمت تقاضا می‌شوند.

ناظمی درباره سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت:‌ صندوق شکوفایی از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم، بازار سرمایه و هم‌سرمایه‌گذاری به حوزه سرمایه‌گذاری  وارد می‌شود تا دولت نیز در سود و زیان یک پروژه شریک باشد.

وی افزود: در «سرمایه‌گذاری مستقیم» صندوق با  سرمایه گذار در انجام یک پروژه شریک می‌شود  که در این روش ۴۰ درصد سهام شرکت رادر کنار بخش خصوصی  شریک می‌شود. مشکل این روش این است که دولت را شرکت‌دار می‌کند و ابعادش بزرگ می‌شود.

ناظمی عنوان کرد: برای جلوگیری از این اتفاق دو روش سرمایه‌گذاری جدید دیگر را نیز به روش‌های سرمایه‌گذاری صندوق اضافه کردیم. در کنار سرمایه‌گذاری مستقیم از ابتدای سال ۹۸ با  VC یا صندوق‌های جسورانه مشارکت می‌کنیم؛  یعنی در صندوق‌های جسورانه بورسی و صندوق‌های خصوصی که اساسنامه و دستورالعمل آن از سمت سازمان بورس منتشر شده مشارکت می‌کنیم.

 ناظمی  اظهار داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی تا ۴۰ درصد در قالب مشارکت و یا تاسیس در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند که   مزیت بزرگاین روش امکان حمایت از استارت‌آپ‌ها نیز می‌باشد.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآور و شکوفایی با اشاره به سرمایه‌گذاری ریسکی گفت:‌ مدل جدیدی که شروع به  اجراکردیم «هم سرمایه‌گذاری» است. در روش  هم سارمایه گذاری صندوق به‌طور مستقیم وارد مشارکت نمی‌شود؛ بلکه به صندوق‌های پژوهش و فناوری و یا سایر صندوق‌ها اعلام می‌کند که به ازای هر واحد سرمایه‌گذاری در یک شرکت، صندوق نوآوری ۴ برابر آن سرمایه، منابع مالی در اختیار آنها می‌گذارد.

وی ادامه داد:‌ هدف  هم سرمایه گذاری،  تمرکز روی پروژه‌های دغدغه محور و حیاتی کشور است.

ناظمی یادآور شد:‌ در مصوبه سال ۹۸ ، ۲ هزار ۸۵۰ میلیارد ریال برای مشارکت در صندوق‌های خصوصی و بورسی سرمایه‌گذاری شده است و اختصاص بودجه به مدل هم‌سرمایه‌گذاری نیز  ۵ هزار میلیارد ریال خواهد بود.  بودجه در نظر گرفته شده در مدل سرمایه‌گذاری مستقیم نیز ۲ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

علی ناظمی درباره مشارکت دولت افزود:  وقتی طرف مشارکت در سرمایه‌گذاری دولت باشد کمی کار  پپیچیده می‌شود چون دولت با نوسان مدیریتی مواجه است  و همکاری ساده  نیست، اما ما تلاش می‌کنیم شرایط همکاری بهبود یابد.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری در پایان گفت:‌ استارت‌آپ‌هایی که علاقه به همکاری دارند به صندوق‌های پژوهشی و سایر صندوق‌های فعال در سطح کشور مراجعه کنند و  پس از طی مراحل بررسی و پذیرش از خدمات این صندوق‌ها بهره‌مند شوند. صندوق سرمایه گذاری نیز پس از هر سرمایه گذاری صندوق‌ها ۴ برابر سرمایه را به آنها اختصاص می‌دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.