اولویت وزارت کار، استارتاپ‌های با پتانسیل رشد بالا است

رحیم سرهنگی، مدیرکل توسعه کارآفرینی وزارت کار برنامه دولت برای حمایت از توسعه استارتاپ‌ها را تشریح کرد:

0

در مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از کسب‌وکارهایی که دارای نوآوری است یا همان استارتاپ‌ها حمایت می‌کنیم، کسب‌وکارهایی که قدرت رقابت در بازارهای منطقه و بین‌المللی را دارند. این مجموعه‌ها را شناسایی می‌کنیم و سعی می‌کنیم آنها را حمایت کنیم تا ریسک فعالیتشان کاهش یابد و در مرحله بعدی با ارتباط‌گیری با کشورهای مختلف بازار جهانی را برای اینها مهیا می‌کنیم. یعنی با استفاده از دیپلماسی سیاسی فضایی برای ارتباط و حضور در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی و بازار جهانی را برایشان فراهم می‌کنیم.

رحیم سرهنگی، مدیرکل توسعه کارآفرینی وزارت کار درباره برنامه‌های توسعه استارتاپ‌ها و اکوسیستم کارآفرینی گفت: «اولین هدفمان در زمینه توسعه کسب‌وکار، توسعه کسب‌وکارهای با پتانسیل رشد بالا است، این مشاغل در دنیا به غزال‌های پر رشد شهرت دارند و ما در ایران به این بنگاه‌ها یوزهای جوان می‌گوییم.»

 

استارتاپ‌های پررشد، موتورهای اقتصادی کشور

سرهنگی بیان کرد: «در کشورهای موفق در زمینه اقتصادی، همین بنگاه‌های پر رشد بیشترین سهم را در ارزش افزوده دارند و در واقع موتورهای اقتصادی کشورشان هستند، به طور مثال کشور کره چندیدن مجموعه کسب‌وکار پر رشد دارد که علاوه بر اشتغال‌زایی در کره، ارزش افزوده بالایی را برای کشور خود با نفوذ در بازارهای جهانی کسب کرده‌اند. در واقع توسعه کشورها حاصل حمایت از این بنگاه‌هاست.»

 

فراهم کردن امکان حضور استارتاپ‌ها در بازار جهانی با دیپلماسی سیاسی

مدیرکل توسعه کارآفرینی وزارت کار با بیان اینکه از کسب‌وکارهایی که مبتنی بر نوآوری است و قابلیت رقابت در بازار جهانی را دارد استقبال می‌کنیم گفت: «در مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از کسب‌وکارهایی که دارای نوآوری است حمایت می‌کنیم، کسب‌وکارهایی که قدرت رقابت در بازارهای منطقه و بین‌المللی را دارند. این مجموعه‌ها را شناسایی می‌کنیم و سعی می‌کنیم آنها را حمایت کنیم تا ریسک فعالیتشان کاهش یابد و در مرحله بعدی با ارتباط‌گیری با کشورهای مختلف بازار جهانی را برای اینها مهیا می‌کنیم. یعنی با استفاده از دیپلماسی سیاسی فضایی برای ارتباط و حضور در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی و بازار جهانی را برایشان فراهم می‌کنیم.»

 

ایجاد تعاملات گسترده بین اجزای اکوسیستم استارتاپی

سرهنگی گفت: «بخش دیگر از اقداماتمان در توسعه کارآفرینی ارتباطات و تعاملات گسترده اجتماعی بین اجزای اکوسیستم کارآفرینی است که در کشورهای مختلف شکل گرفته است اما تا کنون در کشور ما مغفول مانده بوده است. اجزای اکوسیستم کارآفرینی باید یکدیگر را بشناسند و با هم فعالیت کنند، در همین راستا ایده‌هایی مانند کافه کارآفرینی را که بستر و پاتوقی برای این افراد است طراحی کردیم.»

 

دورهمی استارتاپی به منظور تعیین نقش دولت

او در ادامه اشاره کرد: «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چارچوب دستیابی به نوآوری در کسب‌وکار برای استارتاپ‌ها، سلسله نشست‌هایی را طراحی کرده است که برخلاف نشست‌های رسمی، قرار است نمایندگان دولت، مجلس، دانشگاه‌ها، استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها در محیط غیررسمی دور هم جمع شوند و با یکدیگر گفت‌وگو کنند. در اردیبهشت ماه سال 97، طبقه یازدهم این وزارتخانه عرصه حضور بیش از 200 نفر از صاحبان استارتاپ در حوزه فرهنگ و هنر بود که گرد هم آمدند تا از طریق رایزنی با نمایندگان دولت و دانشگاهیان و سایر عوامل شکل‌گیری نوآوری در اکوسیستم کارآفرینی و نیز موارد تعیین کننده در توسعه اکوسیستم استارتاپی مشخص شود. این نشست با همکاری وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، دانشگاه هنر، شهرداری تهران و صدا وسیما برگزار شد.» سرهنگی ادامه داد، به دنبال فراخوان این وزارتخانه، استارتاپ‌های بخش‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند تا با حضور نمایندگانی از دولت و دانشگاهیان عوامل پیشرفت و نوآوری در بازار کسب‌وکار را بررسی و نقش دولت را تعیین کنند.

 

استارتاپ‌های حمل‌ونقل و گردشگری، هدف بعدی وزارت کار

سرهنگی بیان کرد: «برنامه بعدی در این چارچوب، در بخش حمل‌ونقل و گردشگری است که با همکاری سازمان گردشگری و وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود. افراد متمایل به شرکت در این نشست می‌توانند در سامانه «ایوند» ثبت‌نام کنند.»

 

گام بعدی وزارت کار، تزریق منابع انسانی به استارتاپ‌ها

وی در بیان برنامه دیگر توسعه اشتغال وزارت کار گفت: «گام بعدی برنامه‌ریزی برای تزریق منابع انسانی به حوزه کارآفرینی و  استارتاپ‌ها در کشور است. در همین راستا آموزش‌هایی در جهت توانمندسازی کارآفرینان و استعدادیابی آنها انجام می‌دهیم. باشگاه‌های کارآفرینان نوجوان و جوان در حال راه‌اندازی است. در صورت اقدام بخش خصوصی حمایت می‌کنیم و به آنها برنامه می‌دهیم و با همکاری موسسه توسعه کارآفرینی هند (EDI) و سازمان فنی‌وحرفه‌ای به دنبال برگزاری کمپ‌ها و مدارس فصلی برای آموزش کارآفرینی به نوجوانان هستیم. افرادی که تمایل به شرکت در این باشگاه‌ها دارند ابتدا استعدادیابی شده و در صورتی که استعداد لازم را داشتند، می‌توانند در این باشگاه‌ها حضور یابند.»

سرهنگی گفت: «خودشناسی، استعدادیابی، هدف‌گذاری، تیم‌سازی، خلاقیت و نوآوری، موفقیت، توسعه توانمندی‌های فردی و تعیین مسیر شغلی همراه با بازی‌های گروهی، بازی‌های خلاق، یادگیری فعال، شبکه‌سازی، تعاملات صمیمانه، مصاحبه با  کارآفرینان موفق و محبوب و بازدید از کسب‌وکار موفق از عناوین آموزشی و بخشی از فعالیت‌ها در این باشگاه‌ها است.»

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.