استارت‌آپ‌های سلامت در خط مقدم مقابله با کرونا هستند

نگاهی به فعالیت استارتاپ های حوزه سلامت در بحران کرونا

0

اوایل فروردین ماه سال ۱۳۹۸ بود که برای مقابله با سیل و کمک به مناطق سیل‌زده نخستین‌ همکاری‌ استارت‌آپ‌ها با دولت شکل گرفت و برخی از استارت‌آپ‌ها با انواع هشدارها و ارائه سرویس‌های ویژه در تلاش بودند تا سطح خسارت و تلفات احتمالی را کاهش دهند.

حال پس از گذشت یک‌سال سخت و پرفراز و نشیب در این روزها کشور درگیر بحرانی دیگر به نام ویروس کرونا است که به سرعت در حال شیوع و گسترش است.

در طول بیش از یک ماه گذشته که ورود ویروس کرونا به کشور تایید شد،‌ استارت‌آپ‌های مختلفی سعی کرده‌اند به صورت شبانه‌روز کاربران خود را در حوزه‌های مختلف محتوا و آموزش، مشاوره آنلاین، تست آنلاین کرونا، چگونگی گذراندن دوره‌های نقاهت در این ایام راهنمایی و هدایت کنند.

از سوی دیگر علاوه بر این استارت‌آپ‌ها بسیاری از سازمان‌های بهداشتی و درمانی و دانشگاه‌هاییان نیز با عرضه سامانه‌ها و اپلکیشن‌هایی چون اپلکیشن ماسک و سامانه ۱۲۳ سعی کردند نقشی در مقابله با این ویروس ایفا کنند.

استارت آپ «دکترساینا» از جمله استارت‌آپ‌هایی است که در زمینه مشاوره پزشکی ونوبت‌دهی آنلاین فعالیت می‌کند. «دکتر ساینا» تست آنلاین کرونا و مشاوره رایگان ارائه می‌دهد.

به گفته مسئولان این استارتاپ، در یک ماه گذشته «دکتر ساینا» رشد ۷ برابری در تعداد کاربران داشته است و کاربرانی که از این پلتفرم خدمات دریافت می‌کنند از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشته‌اند و این تیم در کنار این فعالیت‌ها، محتواهای گوناگونی در خصوص کرونا تولید می‌کنند.

همچنین تیم ساینا تست آنلاین کرونا را نیز در سایت خود قرار داده اند و پشتیبانی خود را از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب عرضه می‌کنند. «هاسپیتل» هم که از دیگر استارت‌آپ‌های سلامت است، با شیوع ویروس کرونا تلاش کرده است تا با حجم بیشتری خدمات مشاوره‌ای به مردم ارائه دهند تا افراد از خانه خارج نشوند.

در این استارتاپ، پویشی در میان پزشکان به نام «تخصص من رایگان» ایجاد شده و آنها اعلام ‌کردند که دراین روزها مشاوره رایگان ارائه می‌دهند. هدف این است تا افراد مشکلات سلامت خود را به صورت آنلاین یا تلفنی با پزشکان مطرح کنند بدون آنکه از خانه خارج شوند.

در پلتفرم هاسپیتل، یک دسته‌بندی جدا برای ویروس کرونا تعریف شده است. پزشکانی که دراین مورد به روز هستند، می‌توانند به نگرانی و سوالات مردم پاسخ دهند.

همچنین در این زمینه تولیدمحتواهایی صورت گرفته است. استارت‌آپ «شفاجو»، از دیگر پلتفرم‌هایی است که در زمینه مشاوره و رژیم آنلاین و معرفی مراکز درمانی فعالیت می‌کند.

این استارت‌آپ در زمان شیوع کرونا و انتشار اخبار گوناگون و شایعات، سعی کرده است تا با تکیه بر منابع معتبر و مقاله‌های علمی به منبع قابل اعتمادی برای کاربران تبدیل شود.

استارت آپ «زوپ» نیز در این روزها در زمینه مشاوره آنلاین و ویدیویی سعی می‌کند تا کاربران را راهنمایی کند و نگرانی آنها در مورد کرونا را کاهش دهد. «بهزی» از دیگر استارت‌آپ‌های حوزه سلامت است که در زمینه آموزش خود مراقبتی، پیگیری و پایش مستمر بیماران فعالیت می‌کند.

در این روزها هم این تیم به بیمارانی که دوره نقاهت خود را می‌گذرانند و آنهایی که به کرونا مبتلا شدند؛ اما نیازی به بستری شدن در مراکز درمانی ندارند، آموزش‌های خود مراقبتی لازم را می‌دهد و وضعیت سلامت آنها را مدام پایش می‌کند.

به تازگی اپلکیشن «ماسک» نیز با سرپرستی تیمی از استادان، دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاه‌های شریف، شهید بهشتی و امیرکبیر و با همکاری جمعی از متخصصان علوم پزشکی راه‌اندازی شده است.

عملکرد این اپلکیشن با دیگر سامانه‌ها و اپلکیشن‌های این حوزه متفاوت‌تر است و علاوه بر آگاهی‌بخشی و ثبت وضعیت سلامت افراد در زمینه ثبت «تماس‌های نزدیک» کاربران نیز فعالیت می‌کند.

در اپلکیشن «ماسک» موارد تماس نزدیک ثبت می‌شود تا در صورتی که فردی بیمار تشخیص داده شد، به اطرافیان او اطلاع داده شود. گفتنی است با گذشت نزدیک به دو ماه از شیوع کرونا در کشور همکاری قابل توجهی میان دولت و استارت‌‌آپ‌ها شکل گرفته است و مردم نیز آرام آرام به این پلتفرم‌ها اعتماد کرده و افزایش کاربران آنها در این مدت بیانگر این حقیقت است.

با اینکه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این اوضاع چه زمان به پایان می‌رسد؛ اما شاید بتوان به ادامه این همکاری و ارائه سرویس‌های بهتر با زیرساخت‌‌های قویتر توسط استارت‌آپ‌ها به مردم امیدوار بود.

معاون تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد خبر داد ۱۰۰ سرای نوآوری و ۲ هزار شرکت دانش‌بنیان در 3 سال آینده افتتاح می شوند

روح الله دهقانی فیروزآبادی از افتتاح ۱۰۰ سرای نوآوری و ۲ هزار شرکت دانش‌بنیان در 3 سال آینده خبر داد. وی درباره عملکرد این معاونت در حوزه فناوری در سال ۹۸ و در راستای کمک به تولید گفت: «جزء اصلی توسعه در بحث فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد «سراهای نوآوری» هستند؛ سراهای نوآوری دانشگاه آزاد شامل زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز TTO، مراکز شتابدهی، مراکز کسب و کار، مراکز ثبت اختراع و مراکز خدمات فناوری هستند که به صورت متمرکز ایجاد می‌شوند».

وی افزود: «یکی از ساختمان ها، ساختمان دکتر قریب است که در میدان انقلاب واقع شده و ۸ هزار متر مربع فضا دارد. این فضا قرار است به سرای نوآوری توسعه فناوری های منطقه ای اختصاص یابد؛ در واقع برنامه کلان ما این است که دانشجویانی که از شهرستان به تهران می آیند و ۵-۶ سال اینجا درس می خوانند بتوانند با همشهری ها و هم استانی های خودشان یک تیم استارت آپی شکل دهند و حول نیازهای فناوری منطقه خودشان فعالیت کنند.

و در ادامه در طول دوره تحصیلی روی ایده هایشان کار کنند و وقتی به پختگی رسید برای ادامه کار به شهرشان بازگردند». معاون تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه یک فضای ۲-۳ هزار متری در شهرک غرب که مربوط به واحد غرب تهران است، تبدیل به سرای نوآوری فناوری های سلامت و سرای نواوری فناوری های اموزشی خواهد شد، افزود: «ساختمان شفق در سعادت آباد که مربوط به واحد تهران جنوب است، تبدیل به سرای نوآوری در حوزه های بورس، حقوق و مهندسی خواهد شد».

دهقانی فیروزآبادی افزود: «پیش بینی ما تا ۳ سال آینده این است که ۱۰۰ سرای نوآوری و ۲ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال ایجاد شود و فکر می کنیم تا دو سال آینده دانشگاه آزاد تبدیل به یکی از مؤسسات آموزش عالی پیشرو در زمینه تولید ثروت و فناوری در کشور شود».

به گفته دهقانی قرار است سرای نوآوری «فناوری های همگرا» که در حوزه فیزیک فعالیت می کند، در فضایی به مساحت ۷۰۰ متر مربع واقع در واحد یادگار امام ایجاد شود.

گفتنی است قرار بود توسعه فناوری های منطقه ای در ۲۰ اسفند ۹۸ افتتاح شود که متاسفانه به دلیل شرایط موجود در کشور امکان استقرار تیم ها در آن وجود نداشت و افتتاح آن به تعویق افتاد.

اما بنا براعلام مسئولان این امر، سرای نوآوری فناوری های سلامت و فناوری آموزش آموزشی آماده بهره برداری است و در سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.