مدل پیشنهادی تعامل شهرداری تهران با زیست‌بوم استارتاپی بررسی شد

در جلسه بررسی پیش‌نویس سند سیاست‌گذاری نوآوری شهری؛

0

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری، دغدغه‌مند بودن سازمان فاوا در رابطه با محتوای کار استارتاپ‌ها در تهران را یکی از دلایل ورود جدی این سازمان به تهیه سند سیاست‌گذاری نوآوری شهری دانست و گفت: «ما در راستای پروژه‌های مربوط به برنامه تهران هوشمند دغدغه نوآوری داریم. بنابراین لازم است موضع خود را در برابر استارتاپ‌ها شفاف کنیم.»

زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران در جلسه بررسی پیش‌نویس سند سیاست‌گذاری نوآوری شهری که در سازمان فاوای شهرداری تهران برگزار شد بر اهمیت اطلاعات در ایجاد هر نوع خلاقیتی تاکید کرد.

جلسه بررسی پیش‌نویس سند سیاست‌گذاری نوآوری شهری با حضور زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران، محمد فرجود مدیرعامل سازمان فاوا، علی نیازی، سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری و ذی‌نفعان و مشارکت کنندگان حوزه فناوری و هوشمندی برگزار شد.

تعیین چارچوب‌های لازم در شهرداری برای تعامل با استارتاپ‌ها

در این نشست که به بررسی پیش‌نویس این سند و مدل پیشنهادی تعامل شهرداری تهران با زیست بوم نوآوری پرداخته می‌شد، زهرا نژاد بهرام ضمن تبریک به سازمان فاوا برای ورود پیشتازانه در تهیه این سند گفت: «پیش زمینه هر نوآوری، اطلاعات است و بدون داده‌ها هیچ فضای خلاقانه‌ای شکل نمی‌گیرد. تهیه این سند می‌تواند چارچوب‌های لازم در شهرداری را برای انجام تعاملات با استارتاپ‌ها مشخص کند. در این سند باید توسعه پایدار شهری، فضا و سرمایه‌گذاری و چگونگی این تعاملات مشخص شود.»

نژاد بهرام با ارائه پیشنهادی مبنی بر تهیه سندی کلی و جامع تحت عنوان «سند تهران هوشمند» گفت: «تحت چنین سندی، دستورالعمل‌ها و نظامنامه‌های مختلفی شکل می‌گیرد که نحوه تعامل شهرداری تهران با استارتاپ‌ها می‌تواند یکی از آن نظامنامه‌ها باشد. اما این سند در آینده برای سازمان دستاوردهای بزرگ‌تری خواهد داشت.»

دغدغه‌ سازمان فاوا شهرداری در رابطه با محتوای کار استارتاپ‌ها در تهران

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری در این نشست، دغدغه‌مند بودن سازمان فاوا در رابطه با محتوای کار استارتاپ‌ها در تهران را یکی از دلایل ورود جدی این سازمان به تهیه این سند دانست و گفت: «ما در راستای پروژه‌های مربوط به برنامه تهران هوشمند دغدغه نوآوری داریم. بنابراین لازم است موضع خود را در برابر استارتاپ‌ها شفاف کنیم.»

محمد فرجود در ادامه با تأکید بر تعیین چارچوب‌های تعامل با استارتاپ‌ها در کل مجموعه شهرداری گفت: «می‌دانیم که جنس بسیاری از استارتاپ‌ها و نوآوری‌هایی که در شهر اتفاق می‌افتد لزوماً از جنس فناوری اطلاعات نیست و اصولاً نوآوری مسئله‌ای فراتر است. اما به عنوان شهرداری تهران باید بر نکات کلیدی مثل بهره بردن از توان و ظرفیت آن‌ها در رفع نیازها و چالش‌های شهر مثل آلودگی هوا یا ترافیک با تأکید بیشتری اندیشید.»

جایگاه ویژه نوآوری در مدیریت شهری

علی نیازی، سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری نیز در این نشست با اشاره به برداشت نادرستی که در جامعه وجود دارد گفت: «استارتاپ‌ها را در نگاه کلی مترادف گروهای نوآور در زمینه فناوری اطلاعات می‌دانند اما این برداشت درست نیست. با توجه به کار خوبی که سازمان فاوا تا به اینجا انجام داده در این حوزه می‌تواند پیشرو باشد. اما پیشنهاد من این است که در خصوص مفهوم و گستره نوآوری در سند، به طور عمومی‌تری نگاه شود. چون نظام نوآوری در مدیریت شهر در آینده جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.»

در پایان نیز حاضرین در این جلسه درباره انجام اصلاحات و نگارش سند و نام نهایی آن به بحث و گفتگو پرداختند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.