تیوان به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد

گفتگوبا محمدرضا سبحان به مناسبت یک‌سالگی باشگاه کارآفرینی تیوان

0

ما با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری این فضا را ایجاد کردیم و اتفاقی که در تیوان می‌افتد، نمی‌تواند یک اتفاق انتفاعی باشد. در اصل این کار یک عملکرد زیرساختی است که چنین عملکردی باید با حمایت دولتی و با توجه به رسالت بخش دولتی که بنای زیرساخت‌هاست، انجام شود.

چهارشنبه نهم اسفندماه 1396، جشن یک‌سالگی باشگاه کارآفرینی تیوان با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود. محمدرضا سبحان، مدیرعامل این مجموعه در رابطه با این رویداد می‌گوید: «قصد داریم به مناسبت یک سالگی تیوان جشنی بگیریم تا فرصتی باشد اتفاقاتی که در این یک سال افتاده است را مرور کنیم؛ رویدادهای آموزشی، تیم‌هایی که به تیوان آمده و رفته‌اند و اینکه اهداف تیوان برای سال آینده چیست و در سال‌های بعد، تیوان به کجا خواهد رسید. در کنار این جشن، نمایشگاهی هم برگزار خواهد شد که در اصل فرصتی است برای تیم‌ها و استارتاپ‌های این مجموعه تا ایده‌های خود را برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مدیران دولتی حاضر در برنامه، مطرح کنند. ما فکر می‌کنیم این نمایشگاه و دمو‌دی که داریم، نمایانگر استعدادهایی است که در یک سال گذشته در تیوان حضور داشته‌اند.»

مدیرعامل تیوان بیان می‌کند کهتیوان اسفند سال 95 کار خود را شروع کرده است و در یک سال گذشته بیش از 200 کارآفرین، در قالب بیش از 60 تیم وارد ایم مرکز شده‌ و  تعدادی از آنها یا موفق به گرفتن فاند شده یا وارد شتابدهنده‌ها و به این ترتیب از تیوان خارج شده‌اند. در حال حاضر حدود 140 نفر و بیش از 40 تیم در تیوان مستقر هستند. همچنین تا به حال بالغ بر 200 رویداد آموزشی در این مرکز برگزار شده است.

محمدرضا سبحان می‌گوید: «مدیران دولتی و سرمایه‌گذاران خصوصی را دعوت کرده‌ایم تا از نزدیک با تیوان و اهدافش آشنا شوند و هم اینکه حمایت خود را از تیوان و کارآفرینانش اعلام کنند.» سبحان ادامه می‌دهد: «ما در تیوان معتقدیم که با همکاری کل اکوسیستم می‌شود یک گام موثر و بزرگ در جامعه کارآفرینی برداشت. ما در اینجا برای کارآفرینانی که در مراحل ابتدایی کار هستند، یک فضای کاری مشترک داریم تا آنهایی که علاقمند هستند که در شبکه کارآفرینی قرار بگیرند و فرصت رشد بیشتری داشته باشند، راحتتر بتوانند به مراحل بعد بروند. ما خوشحالیم که در این مدت استارتاپ‌های متنوع و زیادی در این مجموعه داشتیم. شعار ما همیشه این بوده است که تیوان به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و هر فردی که نقشی در زیست‌بوم کارآفرینی دارد می‌تواند جزئی از تیوان باشد.»

مدیرعامل تیوان می‌گوید: «ما با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری این فضا را ایجاد کردیم و اتفاقی که در تیوان می‌افتد، نمی‌تواند یک اتفاق انتفاعی باشد. در اصل این کار یک عملکرد زیرساختی است که چنین عملکردی باید با حمایت دولتی و با توجه به رسالت بخش دولتی که بنای زیرساخت‌هاست، انجام شود. تیوان با این رویکرد فعالیت می‌کند که تیم‌های مرحله ارلی استیج، که امکان حضور در یک شتابدهنده یا دریافت فاند را ندارند، با حضور در فضای کاری مشترک تیوان، فرصت رشد پیدا کرده و بتوانند وارد مراحل بعد شوند.»  سبحان از یکی دیگر از اهداف تیوان می‌گوید که تلاش می‌کنند تمام اتفاقات خوب مختص تهران نباشد و شهرهای دیگر هم در این رویدادها سهیم شوند. و ادامه می‌دهد: «در همین راستا، هدف ما این است که تیوان محدود به موقعیت فیزیکی خود نباشد و تا جای ممکن در سطح کشور پخش شود، در آخرین رویدادمان یعنی مدرسه مهارت‌های نرم، 7مرکز کارآفرینی در 7 شهر مختلف، به صورت زنده دوره را پخش می‌کنند. به این صورت ما توانستیم فراتر از محدودیت‌ فیزیکی، تیوان را گسترش دهیم.»

در پایان سبحان اشاره می‌کند: «هزینه‌های تیوان بسیار بالاست، ما سعی کردیم با گرفتن اسپانسر این کمبود هزینه را جبران کنیم. یکی از اهدافی که در جشن یک‌سالگی تیوان دنبال می‌کنیم این است که از سرمایه‌گذارانی که علاقمند هستند به جامعه کارآفرینی کمک کنند را دعوت کنیم تا حامی تیوان باشند.»

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.